Tillbaka

Le Mans

22 HEURES DU MANS - 14-15 JUNI 2008

Lördag 14/6

2008 åkte vi till Le Mans för att se det klassiska 24-timmarsloppet. Le Mans ligger ungefär mitt emellan Paris och den franska västkusten, dvs ca 200 kilometer sydvästväst om Paris.

Vi flög till Beauvais, som tyvärr ligger fel sida om Paris, så det blev ytterligare några kilometer med hyrbilen. För att hinna med flyget gick vi upp halv fem på morgonen. Vi landade vid nio, hämtade ut en Fiesta och satte full fart, mot Le Mans :-)

Jag hade planerat att åka över Rouen, men navigatorn föreslog att vi skulle åka genom Paris och det tyckte frugan också.. Men det gick bra, trafiken på periferiquen flöt på bra och plötsligt hade vi lämnat Paris bakom oss.

Det rullade på bra och det var först när vi var bara ett par kilometer från banan som det körde ihop sig. Ordentligt. Klockan var ungefär ett när det tog tvärstopp i alla filer. Sedan gick det oerhört långsamt framåt, så jag sade att det är nog risk att vi missar starten..

Vi visste inte riktigt vart vi skulle heller så vi antog att det var den längsta kön som gick till rätt ställe.. Och det stämde. Men det var fascinerande att se på alla exotiska bilar som var på väg till samma ställe som vi..

Men framåt halv tre kom vi igenom flaskhalsen och kunde åka till campingplatsen för att sätta upp vårt tält. Efter att ha frågat efter vägen kom vi slutligen rätt. Då visade det sig att campingen verkade vara totalt full, så vi åkte runt ett bra tag innan vi hittade en lucka där vi kastade upp vårt tält.

Sedan skyndade vi oss bort mot starten till fots. Men det var rätt långt bort så tyvärr missade vi starten med en minut :-( Fast vi kunde höra den :-) Vi hade inte heller köpt några läktarplatser som vi var tvungna att gå ytterligare en bit innan man kunde se ordentligt.

Bredvid hade man satt upp en rejäl storbildskärm där vi fastnade en timme. Fördelen med att titta på skärmen var ju att man får lite bättre koll på ställningen i loppet. Dessutom sken solen så vi passade på att sola samtidigt.

Sedan var det dags att hänga lite längs bankanten! Fast Le Mans-banan är ju drygt 13 km lång så man springer gärna inte runt hela, utan vi stod bland annat i kurvan efter start och målrakan, uppe vid Dunlop-bron, samt vid kurvorna innan den långa Mulsanne-rakan.

Det som är mest fantastiskt med loppet är att det är fyra olika klasser med helt olika hastigheter som tävlar samtidigt. Det var skoj att se alla underbara omkörningar som skedde väldigt ofta..

Fast den stora skillnaden mot att se tävlingen på TV är ju att uppleva ljudet och lukten i verkligheten. De som lät överlägset mest var Corvetterna. De som lät överlägset minst var faktiskt de snabbaste prototyperna från Peugeot och Audi.

Anledningen är att de använder dieselmotorer som inte kan varva lika mycket. Anledningen till att man använder dieselmotorer är att de inte behöver tanka lika ofta..

Till slut höll vi på att falla ihop av trötthet, så framåt elva på kvällen drog vi oss tillbaka till tältet. När vi kom fram, såg vi att vår bil blivit totalt inparkerad! Det var ett gäng britter som tyckte att det var deras plats! De hade tälten runt omkring och ansåg att det var deras bilplats..

Efter en längre diskussion kom vi överens om att vi åtminstone skulle försöka leta upp en annan plats. Vilket jag trodde var helt omöjligt. Men det visade sig att bara 40 meter bort hade det blivit en stor plats ledig.

Så vi flyttade bil och tält på stört, och ramlade i stort sett ihop inne i tältet. Det dröjde inte länge innan vi sov hårt! Fast tanken var att vi (jag) skulle gå upp mitt i natten och kolla in nattens racing.

Men under natten började regnet ösa ner, och jag skall villigt erkänna att jag var inte speciellt sugen längre. Dessutom var det tämligen kallt och rått i luften. Så det fick bli ytterligare några timmars skönhetssömn istället.

Söndag 15/6

Istället gick vi upp tidigt, slog tältet och tog bilen till entrén. Vi tog oss in till banan och fick en uppdatering av den aktuella ställningen, innan det blev fransk frukost precis bredvid banan.. Inte mycket att äta, men kaffet var gott!

Vi satte oss att titta på loppet där de kvarvarande bilarna tappert kämpade vidare i full fart. Nu var tempot något längre, främst för att det regnade och underlaget var vått. Under kvällen hade det legat 2-3 Peugeot i täten kontinuerligt, men nu hade en Audi smitit upp som ledare.

Tyvärr kunde vi inte stanna till målgång, för vi var tvungna att hinna med flyget hem på eftermiddagen. Så strax innan lunch sade vi adjö till Le Mans, satte oss i hyrbilen och åkte till Beauvais. Resan gick bra, även om navigatorn visade in oss på smågator inne i Paris ett tag. Även flyget gick som smort och vid sextiden var vi hemma igen.

Och kunde se att den ensamma Audin lyckades behålla sin ledarplats ända in i mål.. Vilken uppkörning! Vilken tripp!