Tillbaka
16 maj 2011

14 maj 2011

På årets Hondaträff på Mantorp hade jag skaffat dels nya bredare bakhjul (Yokohama 048A 255/40-17), och dels nya bromsbelägg fram (Project My, Club Racer), så jag var ganska nyfiken på hur det skulle fungera. Fast jag är nog ganska luttrad vid det här laget, för det brukar ju alltid vara något..

Jag hade inte hunnit köra in beläggen heller utan lade förmiddagen på att montera dem, köra in dem, vara flaggvakt och var instruktör. Det var en kille i en gul S2000 som var osäker på spårval så jag följde med honom fyra-fem varv och visade vilka linjer han skulle åka.

Efter att mina svärföräldrar kom förbi med lite mat och dryck var det så dags att rulla ut för första gången tjugo i två. Och det kändes riktigt bra. Jag tog det väldigt lugnt i början, och byggde sakta upp tempot.

Tyvärr startade inte performanceboxen så jag fick inga tider alls. Men balansen i bilen kändes bra. Iofs väldigt annorlunda, tidigare var bilen 100% överstyrd, i tex långa depåkurvan pendlar den mellan understyrd och överstyrd beroende på anfallsvinklen nu..

Vilket jag tolkar som att balansen mellan framdäck och bakdäck är i stort sett optimal. Även de nya bromsbeläggen fungerade bra. De tar lika bra som de gamla, även efter 10-15 varv. Däremot är det svårt att säga om de sliter mindre på skivorna än.

Det är ju därför jag byter belägg. De gamla beläggen från Carbotech åt ju upp ett par skivor på tre-fyra bandagar. Men intuitivt känns de bättre. Det brukar rassla seriöst från bromsarna efter en långt pass, men det gjorde det inte den här gången.

Till nästa pass fick jag igång tidtagningen, och fastän jag inte riktigt fick till något riktigt bra varv satte jag personbästa med 1:36,1 :-) Det innebär att 1:35-tider borde vara inom räckhåll :-) En kille på läktaren mätte iofs en 1:34-tid, men det tror jag inte riktigt på..

På det tredje passet väntade Benci in mig med sin CRX-racer. Sedan låg vi precis efter varandra resten av passet. Det går iofs lite långsammare när man hela tiden passar på varandra, men å andra sidan är det betydligt roligare :-)

Efteråt kikade jag på slitaget på mina däck, och såg att bakdäcken mest slits i mitten. Det vill säga, det är sannolikt för högt tryck i dem. Och mycket riktigt, mätaren slog i taket. Det var över fyra kilos tryck i dem! Så jag släppte ut det mesta inför det fjärde och sista passet.

Tyvärr blev det inget fjärde pass, för klockan fem skulle en deltävling i 5-pappscupen starta. Det är en riktig tävling arrangerad av SLC med allehanda olika bilar. Allt från seriöst ombyggda BMW Z4, nya Chevrolet Camaro, via Alfa 155 och Citroen Xsara, till standardliknande Opel Calibra och Volvo 740.

Totalt sett en underbar dag, med perfekt väder. Mest sol, lite moln och lagom temperatur. Tyvärr var jag lite sen ur startblocken och hann inte köra tillräckligt mycket för att vara helt nöjd. Å andra sidan gick inget sönder, och sedan hade jag mycket trevligt när jag åkte småvägar hem :-)


Mina bilder


2011-05-14
(Länk till egen bildsida)


Andras bilder

Fotograf: MrPK

(Öppnas i separata bildfönster)


>> Mera bilsport