Tillbaka
11 juli 2012

5-6 maj 2012

Hondaklubben hade hyrt Mantorp Park för sin årliga track-day söndagen 6 maj. Det passade extra bra eftersom STCC hade säsongspremiär på lördagen. Jag valde därför att först åka på STCC-tävlingen på lördagen och sedan med Hondaklubben på söndagen.

STCC-premiär på Mantorp 5/5

Jag åkte hemifrån i lördags morse lagom för att vara nere innan det första STCC-heatet startade 12:15. Det var skapligt väder och det rullade på ganska bra så jag var nere med god marginal och placerade min solstol vid Pariskurvan med bra utsikt över hela den östra bandelen.

Fast så mycket sol var det inte. Visst tittade solen fram någon gång under dagen, men det blåste så mycket och så kallt att det kändes alls att den värmde. Som tur var hade jag tagit med varma kläder inklusive vantar, annars hade det inte gått att stanna kvar hela eftermiddagen.

Första STCC-heatet var tajt, intensivt och väldigt spännande. Tyvärr bröt Engström med maskinfel från en fjärdeplats. Istället vann Johan Kristofferson med Rickard Rydell på andra plats och Johan Sturesson på tredje efter tät och fin rejsing.

Därefter var det Pro Superbike. Det är alltid intressant att se hojarna ligga djupt ner i varje kurva, men tyvärr blev det för stora avstånd så det blev inte så spännande. Det kan man inte säga om JTCC; fastän jag inte kan namnen på dem var det oerhört tät och tuff rejsing med ideliga byten av placeringar. Skoj!

Därefter kom Camaro Cup som alltid är roligt att se. Det var kanske inte någon större fajt om ledarplatsen, men längre bak i fältet hände det både det ena och andra med buffar, knuffar och diverse snurrningar. Tyvärr var det en förare som lyckades åka in i barriären med stor kraft på alldeles egen hand där jag stod.

Halmbalarna flög minst tio meter upp i luften, men eftersom han åkte baklänges in i barriären verkade han klarade sig fint ändå. Sedan var det Carrera Cup som tyvärr var dagens sömnpiller. Det var sju bilar som skulle åka hela 25 varv. Det var helt utan dramatik, även om en bil snurrade av lite försiktigt i chikanen. Gäsp!

Lyckligtvis var det andra STCC-heatet desto häftigare. Det var ännu tajtare rejsing än det första heatet. Rydell låg länge och väl bara några decimetrar bakom ledaren Kristofferson, men han kom aldrig om utan det blev till slut samma placeringar på pallen som i första heatet.

Totalt sett en spännande tävlingsdag som dock var lite för kall och blåsig för att kunna uppskattas helt.

HPC-trackday på Mantorp 6/5

Lyckligtvis var vädret mycket bättre på söndagen. Det blåste betydligt mindre och inte alls lika kallt. Dessutom var det i stort sett klarblått på himlen hela dagen. Efter ett tag kom svärfar med kaffe och mackor för att titta på och ta lite kort. Dock saknade jag Benci som håller på att bygga om sin bil för Roadsport i år.

Körningen gick ganska bra. Jag lyckades iofs inte knäcka mitt personbästa, men inget gick å andra sidan sönder heller. Det blev fem bra pass med väldigt lite trafik på banan. Första passet hade jag alldeles för mycket luft i däcken så slirade jag mest runt. Andra passet tömde jag ut en hel del luft och fick mycket bättre fäste.

Dock fick jag kraftig understyrning i alla kurvor. Det beror på att jag har skaffat betydligt bredare bakdäck eftersom jag hade kraftig överstyrning förr. Jag provade dock att tömma ut ännu mer ur framdäcken, vilket hjälpte ganska mycket. Det fanns fortfarande kvar lite understyrning på några ställen, men totalt sett betydligt bättre.

Det tredje passet följde Rogge med som passagerare. Eftersom han är racerförare på riktigt ville jag att han skulle kolla om det fanns några saker som jag skulle kunna förbättra. Men faktum var att han tyckte att det såg bra ut! Möjligtvis skulle ingången till chikanen kunna göras lite vidare, men annars hade han inget att anmärka :-)

Under det passet åkte Kraft av när en bromsskiva gick sönder. Fast det var värre under det fjärde passet när en av Seven-bilarna (med kompressormatad F20C) fick oljeläckage och började brinna. Det var ingen större fara, men istället för att vara svart blev den vit av släckningspulvret.

Sedan tog mer än en timme att sanera oljespillet som givetvis låg mitt i idealspåret. Det var nästan att jag körde hem då, men jag väntade och körde ett pass till. När jag kände att det inte gick fortare valde jag att avbryta och åka hem istället. Det blev en trevlig färd längs småvägarna hem till Stockholm på tre och halv timme.


Mina (och svärfars) bilder


2012-05-06
(Länk till egen bildsida)


Andras bilder

Fotograf: Glow


>> Mera bilsport