Tillbaka
5 september 2016

1 maj 2016

Framhjulsdrivet funkar fantastiskt fint också.

Efter ett par år med full kalender var det äntligen dags att ta några varv på Mantorp igen. Den här gången med en ny bil. Vi har nämligen bytt bytt bort den gamla dieseln mot en sprillans Honda Civic Type-R. Det var tio månaders leveranstid, men det känns som om det var värt varenda dag :-)

Efter att ha kört mest inne i stan var det nu dags att låta den sträcka ut lite. Jag valde att inte byta till r-däck, dels för att jag inte vetat hur mycket jag kommer att köra bana med den, och dels att det kan vara vettigt att först lära känna hur bilen uppträder med vanliga däck.

Faktum är att jag dessutom körde första passet med normala inställningar. Bilen har ju en Type-R-knapp som totalt förändrar dess egenskaper. Dämpningen blir betydligt hårdare, gasresponsen blir snabbare, men viktigast är att drivet ut ur kurvorna blir flera dimensioner bättre. Ändå lyckades jag sätta ett varv på 1:35,0. På det sista varvet kopplade jag in R-läget, och jisses vilken skillnad!

Andra passet (och resten av dagen) kördes på R-läge, och nu kändes bilen plötsligt som hemma. Det krängde märkbart mindre, var enklare att balansera pådraget genom kurvorna (speciellt Startkurvan och Pariskurvan), och sedan var det ett rejält drag ut ur alla kurvor.

Fast nu började jag märka att däcken var den svaga punkten, speciellt i inbromsningarna. Bilen slingrar sig en aning och behöver full uppmärksamhet. Vilket är helt ok :-) Och givetvis känns bilen lite för tung. Dels är den ca hundra kilo tyngre än lillbilen och dels körde jag extremt lätta formelbilar förra veckan..

Fast jag lyckades krypa ner till en varvtid på 1:32,7 som bäst. Faktum att det var i trafik, dock 'bra' trafik som inte var i vägen så mycket. Men jag tror att det relativt enkelt skall gå att kapa några tiondelar till. Däremot låg mer eller mindre konstant på låga 1:34-tider så det är enkel bil att köra fort med. I 100% standardskick!

På det tredje passet strax innan lunch inträffade det dock två allvarliga incidenter precis framför näsan på mig, något som föranledde ett extra förarmöte. För säkerheten är alltid viktigare än varvtider.

1) En Opel (som tydligen precis fått svartflagg) saktar omedelbart ner till krypfart i ingången till Startkurvan längst ut till höger. Precis framför näsan på mig korsar den plötsligt tvärs över hela banan utan att ge något tecken, för att svänga in på utfarten bakom räcket. Hade jag legat femtio meter närmare hade jag sannolikt gjort en klockren t-bone. Ingen gulflagg hann komma ut, men jag hade lyckligtvis hunnit slå av eftersom jag såg att bilen saktade in ovanligt mycket.

2) Säkerhetsbil på banan föranledde gulflagg hela varvet runt. Jag låg ett stycke bakom en VX220 och vi rullade runt i lågt tempo. På startrakan kommer vi ikapp två Oplar som rullar långsamt eftersom säkerhetsbilen står längre fram. Då kör VX220:n om bokstavligen UNDER banchefens kraftigt vinkande gulflagg!

Båda incidenterna innebar en reell säkerhetsrisk, och kunde i båda fallen inneburit en dödlig utgång. T-bone på förarsida resp påkörd stillastående säkerhetsbil och/eller säkerhetspersonal är inget att skoja om. Man kan fråga sig varför dessa uppenbarligen oerfarna förare körde i den avancerade klassen..?

Nu hände inget allvarligt alls under dagen. Bilen funkade klockrent, och vi blev allt bättre kompisar, Snövit och jag. Dessutom var det även i övrigt en utmärkt dag, med bra arrangemang, fantastiskt väder, inget oljespill och trevligt umgänge med likasinnade.


Viktors bilder

Andras bilder

Fotograf: Christoffer

Fotograf: Robban


>> Mera bilsport