Tillbaka
10 juli 2019

26 maj 2019

Hondaklubben brukar arrangera sitt banmöte på Mantorp runt första maj, men i år låg det betydligt senare, i slutet på maj. Det brukar blåsa och vara svinkallt, men nu var förhoppningarna att det skulle vara varmare och skönare. Så blev det inte. Det blev den kallaste, blötaste och blåsigaste helgen sedan början på april.

Jag gick upp vid sextiden för att hinna ner till Mantorp innan nio. Tyvärr var det mer eller mindre ösregn, och det låg väldigt mycket vatten på vägen, så det var bara att köra relativt försiktigt. Fast jag ville ju hinna fram i tid, och försökte hålla en rimlig fart. Jag fick ett flertal vattenplaningar, de flesta lite mindre och en större. Men det gick bra.

Efter Kolmården upphörde regnet och framåt Linköping började asfalten torka upp, så tempot ökade en aning. Fastän jag hade stannat och tankat på vägen var jag nere tjugo i nio, som en av de sista bilarna, fem minuter innan besiktningen formellt stänger. Strax efter nio var det förarmöte och sedan var det dags.

Fast jag hade valt att köra med vår NSX, och eftersom försäkringen inte gäller på bana planerade jag att avvakta tills de hetaste hetsporrarna hade kört av sig det värsta på förmiddagen och ge mig ut på banan förrän trafiken blivit lite lugnare på eftermiddagen.

Vädret var relativt bra. Inget regn, och solen försökte bryta genom, men det blåste halv storm. Det blåser alltid på Mantorp, men nu blåste det betydligt mer än vanligt. Kepsen blåste av flera gånger, och varje gång var jag tvungen att sprinta för att hinna ikapp den..

Framåt tolvtiden började jag fundera på att först äta och sedan förbereda mig för att köra några pass framåt två. Då tittade jag upp på himlen och konstaterade att det hade blåst en stort svart molnfront som väldigt sannolikt skulle innebära regn. Nu började jag ångra att jag inte kört något pass på förmiddagen..

Strax efteråt började det mycket riktigt ösregna och det var bara att ta skydd. Fast det blåste snart över och snart var solen framme igen. Däremot var det flera svarta moln längre bort på himlen. Så jag skyndade mig att packa ur för att hinna med passet tjugo i ett.

Jag hann med ett uppvärmingsvarv. Sedan gled det in ett nytt svart moln och det började ösregna igen. Allt grepp försvann och bilen kasade och sladdade vilt i varenda kurva direkt. Det kan vara skoj, men inte med den bilen. Så jag avbröt omedelbart och körde in i depån. Dessutom behövde jag lägga mina grejer unnder tak.

Fast även detta moln försvann snabbt och sedan blev det faktiskt uppehåll resten av eftermiddag. Jag körde ett relativt långt pass innan två, det blev kanske nio-tio varv. Tyvärr hamnade jag i tämligen tät trafik, och tog det väldigt lugnt. På ett varv körde jag om minst fem bilar på långa rakan.

En av dem var klart snabb i kurvorna och han hakade på som ett klister till nästa raka. Det var inte som planerat, men det hände åtminstone ingenting, och därefter var det fritt spår ett tag. Fast passet började ta slut och jag rullade långsamt runt på två avkylningsvarv innan jag körde i depå.

Jag körde sista passet strax innan tre, eftersom jag ville köra hem tidigt för att hinna rösta i EU-valet. Jag begränsade min körtid till bara i tio minuter eftersom bankörning sliter hårt, åtminstone när jag kör.. Nu satte jag på min tidtagning, men jag fick inte riktigt något flyt, och det blev inga bra tider.

Det är inte heller det primära. Det viktiga är att ha skoj, och även att lära sig bilen. Jag hade furstligt skoj, och jag lärde mig ännu mer om bilen, så syftet nåddes. Därefter var det bara att packa i alla grejer, och bege sig hemåt.


Mina bilder

Jag tog ett gäng bilder på förmiddagen (mellan 10:30 och 11:00). Det ligger 46 bilder i strippen nedan.

=> Klicka på en bild, för att se den i 900x600.

Jag skulle bli mycket glad om någon har bilder på NSX:en ute på banan. Hör av dig!


>> Mera bilsport