Tillbaka
13 oktober 2021

10 oktober 2021

Idag var det dags för trackday, på Mantorp. Av olika anledningar (Mantorp inställt pga pandemin, Gelleråsen pga magsjuka, Gotland passade inte i kalendern, etc) har det inte blivit någon trackday alls under 2021, så när jag såg att Teknikens Värld hade platser till sin årliga trackday anmälde jag mig direkt. Jag valde ett eftermiddagspass för att slippa tidig uppgång.

Det innebar att jag susade ner vid tiotiden. Vädret blev allt bättre ju närmare jag kom, och väl nere var det relativt blått på himlen. Jag har inte varit på deras arrangemang tidigare, och förväntade mig relativt många 'vanliga' bilar så jag blev lätt paff när jag i stort sett enbart såg olika Porsche på macken utanför. Fast väl på plats var det större spridning på märken och modeller. Knappt hälften körde Porsche.

Jag körde också Porsche den här gången. Jag har kört på Mantorp många gånger, men aldrig Porsche så nu var det dags att prova den. Innan förarmötet pratade jag med flera av deltagarna, bland annat med en smålänning med en liknande röd 997, och en östgöte med en röd Miata i standardskick. Alla var förstås mycket körsugna, och ingen av dem jag pratade med hade kört med sin bil på Mantorp förut.

Direkt efter förarmötet startade det första passet. De två första varven körde det en följebil längst fram som visade idealspåret, men sedan var det fri fart. Jag hade dock hamnat i en tät grupp med många bilar runt mig. Det gillar jag inte alls så jag släppte av ordentligt och släppte förbi dem bakom mig. Sedan körde jag långsamt ett varv tills jag såg en bil långt bak i backspegeln.

Då satte jag fart igen, men redan efter ett snabbt varv var jag ikapp de framförvarande så jag släppte av igen. Efter ett ännu långsammare varv satte jag åter full fart, och nu fick jag två riktigt fina varv helt utan andra bilar innan passet var slut. Superskoj!

I det andra passet körde jag ut som tredje bil, med BMW M135 och Porsche 996 Turbo framför mig. Bumsen körde jag snabbt om, men Turbon var svårare. Jag låg tätt bakom eftersom jag var snabbare i kurvorna, men på rakorna körde han från mig. Han såg dock detta och efter något varv släppte han förbi mig på långa rakan, och sedan var det förstås full fart som gällde.

Nu fick jag tre fria varv. Sedan varnade bilen att bakbromsarna inte gillade läget längre. Jag slog förstås av tempot och körde ett lite långsammare varv för att kyla av innan jag avbröt passet. Visst skulle jag kunna ha fortsatt ett tag till, men jag var helt enkelt nöjd. Min bästa varvtid var 1:33,4 (sista varvet) och jag skulle behöva pressa rätt länge för att förbättra den i någon större utsträckning.

Jag letade upp Linus på TkV för att meddela att jag avbröt för att köra hem. Det var roligt att han kände igen från eventet i Bedford för fem år sedan. Gott ansiktsminne! Vi pratade en stund innan jag avvek. Klockan var nästan tre och jag valde att köra småvägar hemåt. Det blev en tur uppåt Klockrike och över Göta Kanal vid Ljung. Men när asfalten tog slut vände jag och körde norr om Roxen mot Glan, och sedan vidare genom Sörmland hem. Hemma halv sju.

=> Klicka på resp bild för att se den i 800x600.


>> Mera bilsport