Tillbaka
7 maj 2017

27 augusti 1995

Under 1990-talet arrangerade tidningen Automobil ett event som kombinerade sportbilsträff med riktig racing, Automobil Sportscar Show, i slutet av augusti. Jag var där varje år från 1993 till 2002 (utom 2000).

Även 1995 fick svärfars fina Honda Prelude inte köra in på området 'för det var ingen riktig sportbil'. Fastän modellen hade blivit utnämnd av tidningen som just en riktig sportbil. Trist.

Detta år hade man ett nytt arrangemang mellan de riktiga racingklasserna: Sveriges Snabbaste Sportbil. Tanken var att en snabb sportbil både skulle kunna svänga och acca hårt. Planen var att man skulle starta på depårakan, ta sig genom startkurvan, Pariserkurvan och vidare ut på långrakan där toppfarten skulle mätas vid dragracing-stolparna.

Det slutade med att Björn Carapi vann överlägset med sin svarta De Tomaso Pantera. Om jag förstod det rätt så hade han stoppat i en bigblock-motor där bak, och bilen gick verkligen som ett spjut.

Annars var väl en Lamborghini Miura och en Jaguar XJ220 mest minnesvärda.

>> Mera bilsport