Tillbaka

Monaco

EN TVÅA JETSET - 26-27 MAJ 2012

Lördag 26/5

I helgen åkte vi till Monaco för att se Monacos Grand Prix, dvs det mest klassiska F1-loppet av alla. Både mina och frugans föräldrar följde med. Vi valde att bo utanför Nice nära flygplatsen, delvis för att det bara var herrarna som skulle titta på tävlingen medan damerna skulle underhålla sig i Nice och på stranden.

Lördag 26 maj

På lördagen bestämde vi oss för åka till Monaco allihop. På hotellet tyckte de att det var enklast att åka tåg. Dock var det knökfullt och dessutom var tåget 20 minuter försenat, så det var knappt att vi ens fick plats. Men efter ett bra tag kom vi fram till den underjordiska stationen i Monaco.

Innan vi hann ut ur tunneln därifrån slog det fabulösa ljudet från topptrimmade racingmotorer på högvarv emot oss. Vi följde ljudet och var strax i närheten av depån. Där skiljde vi på oss. Damerna gick till kullen där man kan se banan utan biljett, och vi andra gick till vår läktare, X1.

Läktaren var placerad direkt vid banan så vi stod 3-4 meter från bilarna när de accelererade ut på depårakan. Ljudet var verkligen öronbedövande. Utan öronproppar gjorde det fysiskt ont i öronen. Även med öronskydd kändes det som om kalsongerna fladdrade varje gång det kom en bil :-)

Vi hann med att ta långlunch på ett trevligt hak i folkvimlet strax utanför banan. Det blev både läskande öl, smaklig spis, och ett aldrig upphörande skådespel av passerande jetset-folk och svarta limousiner. Det var så trevligt att vi nästan fastnade där resten av dagen, fast till slut gick vi tillbaka och kollade in sista delen av träningen.

Söndag 27 maj

På söndagen var det dags för det stora loppet. Vi gav oss iväg tidigt för att hinna dit. Men det var ändå knökfullt på tåget så fick vi stå upp hela vägen dit. Sedan kollade vi in våra platser innan vi tog lunch utanför banan och studerade det vackra folket som gick förbi..

Vi hade våra platser på en av de bästa läktarna i hamnen. Mittemot oss låg alla yachterna som var fyllda av jetsetfolk. Vi såg inte riktigt så långt som jag hade hoppats för båtarna var för stora. Men vi såg ungefär halva sträckan i hamnen inklusive tre kurvor.

Starten blev rätt dramatisk när flera förare krokade ihop och Grosjean gjorde en lång luftfärd innan hans Lotus kraschlandade. Sedan är ju gatorna rätt trånga så det blir aldrig speciellt många omkörningar i Monaco. Istället sker den mesta dramatiken omkring depåtaktiken.

Bäst taktik hade Vettel som inte gick i depå förrän efter halva loppet och tog många placeringar på kuppen. Vettel lyckade bli fyra till slut. För övrigt låg de andra toppförarna som ett pärlband: Webber, Rosberg, Alonso, Vettel, Massa...

Det hade mulnat på under loppet och när det återstod sju-åtta varv började det regna lite lätt. Spänningen ökade direkt för det skulle kunna innebära att förarna skulle bli tvungna att byta till regndäck. Men regnet avtog och ingen gick i depå.

Istället började förmodligen Webbers däck tryta för det blev oerhört tätt precis bakom honom. Om jag minns rätt gick de första sex förarna i mål inom fyra sekunder! Sedan började det regna direkt efter målgång. Ett mycket spännade lopp som det var häftigt att få uppleva på plats.