Tillbaka
16 september 2013

Monza

TEMPLE OF SPEED - 7-8 SEPTEMBER 2013

Lördag 7/9

I helgen åkte vi tillbaka till Italien för att se Italiens Grand Prix på Monza, eller Temple of Speed som banan också kallas. Anledningen är att det är en av de allra snabbaste banorna i F1-kalendern. Faktum är dock att den var snabbare förr, och då menar jag inte innan man lade till några chikaner för att få ner farten, utan på 30-talet då banan även hade två bankade 180-graderskurvor.

Lördag 7 september

Efter en rejäl frukost på lördagen åkte vi till Monza från hotellet i Bergamo. Det är ungefär fem mil till Milano, och större delen kör man på Tangenziale, den stora trefiliga autostradan mellan Turin och Trieste, där det rullade på bra även om det var mycket trafik. Framåt Milano är det dags att svänga av mot Monza.

Vi valde dock att strunta i alla skyltar om parkering för GP-besökare, och tog istället en sväng runt Monza, på lördagen genom centrum i själva staden Monza, och siktade på ett bostadsområde rakt utanför den entré som var närmast till vår läktare. Det gick fint, och snart kunde vi parkera gratis på en villagata ungefär tio minuters promenad från entrén :-)

Vi gick iofs lite krokigt första gången, men sedan lärde vi oss den närmsta vägen. Det var faktiskt längre att gå från entrén till vår läktare, 6C Alta Velocita, som låg precis vid den chikan där bilarna bromsar in från 350 till 70 knyck samtidigt som banan blir smalare. Det är som upplagt för trubbel..

Själva banan ligger i en stor park, och det är väldigt grönt och lummigt innanför banan. På lördagen gassade solen och det var riktigt varmt och hett så det var skönt att få lite skugga när det var dags för lunch.

Vi var framme lagom till lördagens kval, och såg hur coolt Vettel väntade in i sista sekunden innan han åkte ut och satte bästa tiden. Vi såg även lördagens Porsche Supercup-lopp och nästan hela GP2-loppet. Vi gick efter att Marcus Ericsson fick bryta efter att hans framvagn gått sönder och han tappade all bromsförmåga..

Det var ett av helgens mest minnesvärda moment. Han låg och jagade på en bra plats när han plötsligt inte kunde bromsa i runt 300 knyck inför chikanen precis framför oss. Istället flög han som en projektil rakt genom chikanen. Han lyckade missa alla block genom att komma ut på gräset, och sedan lyckades han komma upp på asfalten utan att krascha.. Wow! Det kunde gått riktigt illa..

Söndag 8 september

På söndagen gick vi upp en aning tidigare för vi var lite oroliga för hur trafiken skulle vara. Men det rullade på fint, och närmare Monza tog vi en vidare sväng runt banan. Vi valde dock fel väg på ett ställe och hamnade i köerna mot banan. Det tog oss nästan en kvart att komma loss därifrån.

Så vi snurrade runt och körde tillbaka en bit. Lite längre norrut tog vi oss järnvägen på en mindre bro, helt utan trafik, passerade ett mindre industriområde, helt utan trafik, och kom fram till samma bostadsområde, nu med några få bilar framför. Vi styrde in på samma villagata som var mer fylld nu, fast vi hittade en skaplig plats in på en liten gränd.

Tio minuter senare var vi på banan, precis lagom till söndagens GP2-lopp, som vi inte ens hade försökt hinna till! I det här loppet gick det bättre för Marcus och han fick en bättre plats. Sedan kikade vi på Porsche-loppet där de krigade för fullt. Det var riktigt underhållande! Därefter var det två timmars lunchbreak innan själva F1-loppet.

Prognosen för söndagen var regn och åter regn, så vi hade tagit med oss regnkläder och sådant. Det visade sig vara rätt onödigt. Det kom några droppar på förmiddagen, men inte mer än att vi hade klarat oss fint helt utan regnskydd. Tyvärr, för det hade blivit ett mer spännande race om det hade varit blött..

Istället blev det ett uddlöst race. Vettel hade pole, och tog starten galant. Sedan seglade han sakta ifrån medan Alonso, Webber, Massa med flera krigade om platserna efter honom. Mest intressant var istället Raikkonens och Hamiltons uppkörningar. Kimi körde sönder sin nos i startkurvan när Perez vinglade. Han var tvungen att få en ny nos varpå han givetvis kom ut sist.

Lewis fick punka efter splittret när di Resta körde på Grosjean på första varvet. Bägge förarna presterade sedan imponerande uppkörningar genom fältet. Kimi fick kämpa hårt eftersom han låg långt efter, men han satte flera varvrekord och efter ett antal omkörningar kom han till slut i mål på 11:e plats. Lewis lyckade nå 9:e plats.

Efter målgång utbröt jubel på läktarna. Det var förstås ingenting mot om Alonso hade vunnit, men det märks ändå att man är i Italien. Vi tog oss, tillsammans med stora delar av den övriga publiken, nerför läktarna, förbi den gamla banvallen, och ut på målrakan. Det var en makalös stämning med mängder av upphetsade italienare och annat löst folk..

Efter att ha varit med och jublat en stund, och stampat lite på startlinjen, tog vi oss hem igen. Det gick lika smidigt. Efter tio minuter var vi vid bilen, sedan var det i princip ingen trafik alls ut på en genomfartsled, där det stoppade upp två minuter genom en tunnel, och sedan var det full fart till Bergamo.

Söndag 8/9


>> Mera bilsport