Tillbaka
20 juni 2017

22 september 2012

SM för standardbilar fick en nystart i början på 1990-talet när den gjordes om enligt reglerna för brittiska BTCC och bytte namn till STCC. 2008 utökades programmet med stadstävlingen Göteborg City Race i Göteborgs hamn, vilket blev en stor succe med 38000 åskådare.

2012 förlades STCC-finalen till en nyanlagd bana på Solvalla, med avsikt att rivas upp efteråt och sedan nyanläggas varje år. Det var första gången banracing körs i Stockholm sedan mitten av 1980-talet, och det såldes över 16000 biljetter till evenemanget i förväg.

Racingslingan är dragen efter Solvallas topografi och använder lika mycket av travbanan som parkdelen på innerplan. Parkdelen läggs permanent och erbjuder både långa svepande och skarpa kurvor. Partiet på travbanan med dubbla raksträckor anläggs tillfälligt varje år.

Racing i Stockholm ville jag inte missa för allt smör i Småland. Eftersom en kompis kände en av förarna i Camaro Cup fick vi dessutom VIP-biljetter med tillträde till depån med mera. Perfekt!

Tyvärr blev det en tämligen blöt tillställning. Det regnade mer eller mindre hela dagen. Det innebar att att det blev ideliga incidenter på banan. Speciellt förarna i Camaro Cup sladdade omkring tämligen vilt, men även i både STCC och Porsche Cup var det ibland svårt att hålla spåret. Underhållande :-)

Totalt sett blev det en lyckosam dag även om det var en viss besvikelse att Engström's pole position blev struken på grund av 'oväsentliga' regler. Han kunde inte starta bilen efter en kontrollmätning. Annars hade han kanske lyckats vinna finalen..


Mina bilder


>> Mera bilsport