Tillbaka
1 oktober 2008

Konbana på Lunda flygfält

23 september 2007

I veckan fick jag ett mejl från en fd kollega från Know IT. Hans kompis hade bokat Lunda flygfält där bland annat Automobil testar bilar. Och nu fanns det två platser över... Så fort jag kollat av med regeringen där hemma bokade jag en plats år mig och lillbilen.

Planen var att sätta upp den konbana som används i Automobils A-sprint. Till fördelarna hör att den är designad för att verkligen sätta en bils köregenskaper på prov, med oregelbundna placeringar av konorna som tvingar fram justeringar av hastigheten mitt i flödet.

En annan fördel är man kan jämföra sina tider med de som Automobil har satt i olika sportbilar. Tyvärr kunde vi inte mäta avslutningen på exakt samma sätt, så jämförelsen måste justeras. I deras tid ingår en inbromsning från runt 70-80 km/h till noll, vilket måste läggas på våra tider.

Det var ett blandat startfält som dök upp där. Tre Opel Speedster varav två med r-däck, min S2000, en Mazda Miata (2000), en Peugot 206 CC, en Honda Civic 5D 1.8 (2006) samt en Saab 9-3 Aero med automat (2002).

Jag var helt övertygad om att Speedstrarna skulle vara snabbast, sedan jag, därefter Miatan, 206:an, Civicen och sist Saaben. För att mäta tiden exakt använde vi en Driftbox som flyttades mellan bilarna.

Som tur var regnade det inte alls. Det var rätt kallt på morgonen med en ihållande kall vind. Under dagen tittade solen fram en smula, men vinden höll i sig så det blev aldrig direkt varmt. Vilket är näst intill optimala förhållanden.

Jag började med att snurra ett par gånger på min första repa, eftersom däcken var kalla. Sedan satte jag direkt en tid på ca 55 sekunder. Speedstrarna låg runt 57-59 sekunder. Miatan låg över 60 sekunder.

Men efterhand kryp tiderna neråt. Jag satte 52.7 men touchade en kon så den tiden gills inte. Sedan tog det liksom stopp. Det gick inte fortare. Under tiden putsade Speedstrarna kontinuerligt på sina tider.

Samtidigt ville J. att jag skulle köra hans Miata ett par gånger för att se om jag kunde komma under minuten. Och det gick bra, både första och andra repan blev 55.0 sekunder :-) Jag tror han blev en smula upprörd!

Sedan ville F. att jag skulle prova hans Saab för att se hur fort den kunde gå. Han hade nämligen aldrig provat på något liknande och hade lite svårt att hitta runt ordentligt. Jag lyckades att komma runt på 61 sekunder fastän automaten var trög och det var många kilo som skulle flytta sig.

Därefter fick J. prova min S2000 och Mi. åkte med mig, sedan jag åkte med honom, givetvis utan några rekordtider. Men det är otroligt roligt att åka med någon annan för att se hur de gör.

Hela tiden gnuggade alla på sina spårval och tiderna sjönk varefter. Peggan var nere på 56.3 en gång och Civicen på 57.0 sekunder flera gånger. Till slut lyckades jag sätta 52.5, 52.6 och 52.7, samtidigt som V. satte 52.6 och Ma. satte 52.7. Utan r-däck kom Mi. ner till 53.9 sekunder.

Och sedan var klockan helt plötsligt nästan fem. Dags att plocka ihop och åka hem. Men så är det när man har roligt. Tiden bara försvinner :-)

Jag vill köra konbana igen..


Dagens konbana: Automobil's A-Sprint

Förare Bil Motor Vikt Däck Tid
Vincent Opel Speedster, röd Rak 4, 2.2liter, 147hk 970kg r-däck 52:6
Meldert Opel Speedster, gul Rak 4, 2.2liter, 147hk 970kg r-däck 52:7
Error Opel Speedster, gul Rak 4, 2.2liter, 147hk 960kg gatdäck 53:9
Jerker Mazda Miata, purple Rak 4, 2.0liter, 140hk 1110kg gatdäck 59:5
Ma.tjej. Honda Civic 5d, grå Rak 4, 1.8liter, 140hk 1370kg gatdäck 57:0
Christer Honda S2000, röd Rak 4, 2.0liter, 240hk 1350kg r-däck 52:5
Kenneth Peugeot 207 RC, svart Rak 4, 1.6liter, 136hk 1240kg gatdäck 56:3
Filip Saab 9-3 Aero aut, silver Rak 4, 2.0liter, 205hk 1490kg gatdäck 67:2


Bilder


Jerkers bilder


>> Nästa konbana