Tillbaka
6 oktober 2008

Konbana på Lunda flygfält

7 september 2008

Söndag den 7 september var det dags att skutta upp tidigt och åka till Lunda flygfält för en dags härlig körning i konbana. Som tur var hade jag redan packat bilen på lördag förmiddag. Det var lite trist väder på morgonen med regn och blött underlag.

Men i princip alla dök upp strax efter nio och vi bestämde oss för att inte köra A-Sprinten den här gången. Den är bra och rolig, men man får aldrig gasa ur eller bromsa hårt någonstans. Så vi lade en bana som kombinerade knix med fart.

Som Vincent på Speedsterklubbens forum skriver: Vi la en bana med start i den "hitre" änden på rakan och som efter några vida svängar övergick i A-sprintbanan, fr.o.m det diagonala konpartiet (övergången mellan A-sprintens två raka konpartier). Sen var det A-sprint ända bort till dess målgång men den ersatte vi med en ensam rundningskon i flygfältets ände (så vi fick sträcka ut lite). På tillbakavägen gick vi inte i A-sprinten utan la några vida svängar, sedan en lång raka där man kom upp i kanske 140-160, en tvär vänstersväng och sen in i samma koner som i starten fast nu åt andra hållet.

I början hade några lite problem med att hitta, men på eftermiddagen verkade alla rörande överens om att det var perfekt banläggning, som innehöll "allt". Och efter att morgonens fukt försvann från asfalten kunde man börja stå på..

Den här gången var vi tolv deltagare, varav åtta var Opel Speedster. Utöver dem var det jag, en Alfa GTV, en trimmad VW Corrado och en modifierad Opel GT. Av Speedstrarna hade två eller tre turbomotorer, som gav uppåt 250 hästar. Jag fajtades länge med en turbo-Speedster om bästa tiden, men när jag väl slog honom kom en annan sug-Speedster in på en ännu bättre tid, 1:08:50 mot 1:08:82 för mig..

Den var dock grymt modifierad med en riktigt duktig chaufför, så jag får väl vara hyfsat nöjd ändå. Det viktigaste med en sådan här dag är ju faktiskt att ha roligt. Och det hade vi. Kungligt roligt!


Dagens unika konbana: Start och mål i östra änden. Börjar med ett par vida svängar och fortsätter sedan in i A-sprintens tajta konbana och sedan vidare förbi dess målgång till en ensam kon längst bort. På tillbakavägen finns det en fullfartschikan ut på en raka förbi A-sprinten till en skarp inbromsning där banan svänger in på de första 6-7 vida svängarna och in i mål.

Förare Bil Motor Vikt Däck Tid
Christer RPX, Honda S2000, röd Rak 4, 2.0liter, 240hk 1350kg r-däck 1:08:82
Jarl XWA, Opel Speedster Turbo, grå Rak 4, Turbo, 2.0liter, ca250hk 1010kg r-däck, modifierad 1:08:97
Mattias FMS, Opel GT, svart Rak 4, Turbo, 2.0liter, 260hk 1410kg gatdäck, modifierad 1:17:60
Ola SGT, Opel Speedster, grå Rak 4, 2.2liter, 147hk 950kg gatdäck 1:17:06
Björn SGT, Opel Speedster, grå Rak 4, 2.2liter, 147hk 950kg gatdäck 1:10:59
Björn ADZ, Alfa Romeo GTV, röd Rak 4, 2.0liter, 130hk 1220kg gatdäck 1:22:4
Peter XJK, Opel Speedster, blå Rak 4, 2.2liter, 147hk 950kg r-däck, modifierad 1:13:75
Johan XUZ, Opel Speedster Turbo, grå Rak 4, Turbo, 2.0liter, 200hk 1010kg gatdäck 1:13:88
Erik ASK, VW Corrado, grön Rak 5, Turbo, ? ca1200kg? r-däck, modifierad 1:14:78
Mikael WGP, Opel Speedster, röd Rak 4, 2.2liter, ca160hk ca950kg? r-däck, modifierad 1:08:50
Error AJC, Opel Speedster, gul Rak 4, 2.2liter, 147hk 960kg gatdäck 1:12:94
Stefan WOP, Opel Speedster, röd Rak 4, 2.2liter, 147hk 970kg r-däck 1:16:31
Vincent WOP, Opel Speedster, röd Rak 4, 2.2liter, 147hk 970kg r-däck 1:13:0


Bilder

Bildernas filnamn innehåller vintertid, dvs en timme för lite.



Peters bilder

S2000 på väg ut - 11:24

S2000 på väg hem - 11:25

S2000 på väg ut igen - 11:26


>> Mera bilsport