Tillbaka
30 september 2012

Konbana på Lunda flygfält

9 september 2012

Nu har jag äntligen fått köra lite konbana i år. Det har varit ett tämligen välfyllt år så det har inte funnits mycket tid eller möjlighet innan. Dessutom har ju vädret varit mest dåligt det här året. Men idag fick vi äntligen en riktigt fin dag bland konorna.

Tyvärr var det några avhopp; det var r-däck inlåsta på godsterminalen, ben brutet i endurokrash och ombyggda bilar som inte blev färdiga i tid. Till slut blev vi ändå totalt tretton deltagare, så det gick ingen nöd på oss. Dock kom några sent och några åkte tidigt.

Jag klev upp i ottan och var på plats halv nio efter en smula kall färd dit. Det var på gränsen att full värme lyckades hålla händerna tillräckligt varma för att kunna hålla i ratten. För givetvis var cabben nere då solen syntes mellan träden..

Hälften av deltagarna var Speedsters, men det var även jag, två Miata, en Bumse, en Opel GT och en Peugeot RCZ. Några hardcore, några rookies och ett gäng mitt emellan. En salig blandning kort sagt. Fast det är en del av tjusningen.

Vi lade lite extra omsorg på att lägga konbanan i år eftersom jag hade med mig markfärg så att vi skulle kunna markera den exakta placeringen av varje kona. Tanken är att kunna köra exakt samma konbana även nästa år, så att de som bygger om sina bilar skall kunna jämföra sina tider från gång till gång.

Det blev ungefär samma typ av konbana vi har lagt innan. Först några riktigt tajta svängar för att hålla farten nere, sedan in på den gamla A-sprinten, därefter lite öppnare och snabbare svängar innan ändkonen där man vänder tillbaka i en betydligt öppnare bana tills man halvvägs tvärt svänger in i A-sprinten på väg tillbaka mot målet.

Jag tror dock att den blev en smula tvärare än tidigare. Eller så var det bara så jag upplevde banan med mina alltför breda bakdäck. När jag breddade bakfälgarna ifjol blev det kanske en aning för mycket, för nu har jag stora problem med rejäl understyrning.

Innan jag breddade dem hade jag samma dimension fram och bak (225), vilket gjorde bilen oerhört lättkörd. Dock med resultatet att baken alltid hängde ut rejält om det svängde det minsta. Efter breddningen har jag åkt med 225 fram och 255 bak, vilket uppenbarligen är lite för stor skillnad.

Det innebär att efter att ha åkt med överstyrning i bilen i mer än tio år behöver jag ställa om till understyrning. Och utåt eftermiddagen började jag väl känna mig hyfsat bekväm med (o)balansen, men det går ju inte att köra riktigt fort på det viset.

Jag lade mig redan på morgonen strax över 1:20, med en ensam repa på 1:19, och låg kvar konsistent där hela dagen. Ända till den absolut sista repan då jag kämpade mig till en repa på 1:18 under mycket möda och besvär. När det blir dags att köpa r-däck skall jag satsa på smalare bakdäck, kanske 245.

De andra kämpade också med sina tider. Speedsterspeed har fått ordning på sin toktrimmade bil och presterade flera riktigt snabba tider. De andra överladdade Speedstrarna rullade också mer eller mindre fort. För det är ju inte alldeles lätt att åka med övertryck i konbana.

Vincent var som alltid snabb, och de andra kämpade också hårt. Jag blev ombedd att följa med i Miatorna och en Speedster för att om möjligt kunna ge några tips om var man kan tjäna tid, och jag tror faktiskt att alla lyckades förbättra sig vilket är superkul.

Framåt fem började alla bli ganska mätta, och efter min sista repa markerade vi konornas exakta placering för att kunna sätta samma konbana nästa år. Sedan tog jag en mycket trevlig omväg över Knutby och Gottröra på vägen hem. Massor av små slingriga vägar utan trafik. En fantastisk dag!


Dagens konbana: V-Sprint

Ungefär som tidigare års unika konbanor: Start och mål i östra ändan, först några riktigt tvära svängar lagom för ettan, sedan in i A-sprintbanan i tvåan, vidare genom några lite glesare konor lagom för trean bort till en vändningskon längst bort.

På vägen tillbaka 4-5 glesa konor där man känna lastväxelreaktioner i trean, innan man bromsar in hårt halvvägs in i A-sprinten och dess rätt tvära svängar som övergår i några ännu tvärare svängar för att få ner farten ordentligt innan målgång.

Förare Bil Motor Vikt Däck Tid
Mikael A WGP, Opel Speedster, röd Rak 4, Turbo, 2.2liter, ca300hk? ca950kg?, 3.2kg/hk r-däck, modifierad 1:14,91
Lars WME, Opel Speedster, svart Rak 4, Kompressor, 2.2liter, ca240hk? ca950kg?, 4.0kg/hk r-däck, modifierad 1:16,09
Christer RPX, Honda S2000, röd Rak 4, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck 1:18,07
Vincent WOP, Opel Speedster, vit Rak 4, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk r-däck 1:19,16
Lasse LHO, Opel GT, svart Rak 4, Turbo, 2.0liter, 312hk (BSR) 1410kg, 4.5kg/hk r-däck 1:21,34
Mikael W CML, Vauxhall VX220, gul Rak 4, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk gatdäck 1:21,97
Peter XJK, Opel Speedster, blå Rak 4, 2.2liter, 147hk 950kg, 6.5kg/hk r-däck, modifierad 1:22,22
Niklas&bror XBS, Opel Speedster, vit Rak 4, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk gatdäck 1:23,72
George UUF, BMW Z4 2.5, svart Rak 6, AT, 2.5liter, 192hk 1370kg, 7.1kg/hk gatdäck 1:26,62
Tommy BRJ, Opel Speedster, grön Rak 4, Kompressor, 2.2liter, 258hk 910kg, 3.5kg/hk r-däck 1:26,63
Kenneth KXH, Peugeot RCZ, svart Rak 4, Turbo, 1.6liter, 200hk 1372kg, 6.9kg/hk gatdäck 1:28,69
Lennart XXY, Mazda Miata NC, vinröd Rak 4, 1.8liter, 160hk 1170kg, 7.3kg/hk gatdäck 1:29,44
Jerker RLD, Mazda Miata NB, vinröd Rak 4, 1.8liter, 140hk 1110kg, 7.9kg/hk gatdäck 1:29,72

Korrigeringar eller andra åsikter?


Bilder

=> Klicka på en bild, för att se den i 800x600.

=> Högerklicka på en bild och välj spara, för att spara den som 800x600.

Det finns betydligt fler bilder från dagen. Dessa är de bästa.


Vincents bilder


>> Mera bilsport