Tillbaka
16 september 2013

Konbana på Lunda flygfält

14 september 2013

I lördags hade jag den tunga uppgiften att introducera min yngste son i den ädla konsten att köra snabbt i en konbana. Jag tog med frugan och den äldste sonen för ungefär två år sedan, och i helgen var det åter dags. När det var dags att åka på morgonen var det väldigt dimmigt, så vi fick ta det rätt lugnt på vägen dit.

Väl framme visade det sig att det var flera avhopp så vi blev inte så många. Vincent hade med sin dotter och en av hennes killkompisar, jag hade med min son, Jerker var där själv och Lennart hade med sin fru. Det saknades alltså flera familjemedlemmar, vänner och kollegor, fast å andra sidan fick vi ju köra mera..

Jag tog ett par repor i början med Jacob som passagerare för att visa hur det skall gå till. Jag passade också på att göra en rundpall för att visa hur det känns och att det inte är någon fara i en konbana :-) Sedan fick Jacob köra ett par repor med mig som passagerare.

Det kändes kalasbra så därefter fick han köra själv, och det gick bättre och bättre. Även de andra deltagarna förbättrade sig kontinuerligt. Vincents dotter och hennes kompis behövde dock åka hemåt framåt lunch så det blev ännu mer körtid för oss andra. Tyvärr fick jag punka när jag körde min första repa utan passagerare. Snöpligt!

Precis som i somras var det en spik eller en vass sten som hade borrat sig in och gjort ett stort hål. Så det var färdigkört för vår del. Fast då blev Jacob och jag erbjuden att provköra de andras bilar också. Jag har redan provat Jerkers NB, så jag provade Lennarts NC och Vincents Speedster. Jacob provade Jerkers NC och Vincents Speedster.

Bägge bilarna var riktigt trevliga att köra. Lennarts NC har bättre Eibach-dämpare, mer krut i motorn och r-däck så den gick riktigt fort. Vincents Speedster är ju designad för ändamålet, men den kräver en väldigt annorlunda körstil så jag var inte riktigt lika snabb i den. Åtmonstone inte första passet. Kanske om jag provar den mer än en gång..

Medan de andra åkte på lunch bytte vi till nödhjul och började sakteligen rulla hemåt. Det är max 80 knyck som gäller så det tog nästan två timmar att komma hem. Det var dock fint väder, varmt och soligt, och vi satt och pratade om ditt och datt så det var helt ok.

Och däcken skulle ändå kasseras efter dagens pass så det enda som egentligen förlorades var en halv dag på konbanan. Nu skall jag försöka bredda även framfälgarna så att jag förhoppningsvis får tillbaka balansen i bilen till nästa säsong. Totalt sett var det en supertrevlig dag med många oerhört breda leenden!


Dagens konbana: A/V-Sprint

Den här gången lade vi ytterligare en ny variant av konbana. A-sprinten känns alltid väldigt tajt och dessutom är start/stopp mitt på rakan utan möjlighet att parkera säkert i närheten. V-Sprinten innebär lite högre hastigheter på vägen tillbaka och det är olämpligt för rookies.

Istället blev det en kompromiss; vi lade V-Sprinten hela vägen ut till vändpunkten och sedan fick man direkt köra samma bana tillbaka till målet igen. Det innebär att fick V-Sprintens längd och start/stopp, samt höll nere hastigheterna ändå. Det visade sig vara en riktigt bra bana med ett par nya utmanande svängar..

Ägare Bil Motor Vikt Däck Anna Lennart Christer Johan Jacob Jerker Marie-Louise Vincent
Vincent WOP, Opel Speedster, vit Rak 4, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk r-däck 1:42,57 - 1:24,59 1:55,03 1:40,72 1:30,72 - 1:24,44
Christer RPX, Honda S2000, röd Rak 4, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck - - 1:26,22 - 1:49,14 - - -
Lennart XXY, Mazda Miata NC, vinröd Rak 4, 1.8liter, ~200hk 1170kg, 5.85kg/hk r-däck - 1:28,03 1:21,91 - - 1:29,84 1:53,40 -
Jerker RLD, Mazda Miata NB, vinröd Rak 4, 1.8liter, 140hk 1110kg, 7.9kg/hk gatdäck - - - 1:54,07 1:49,91 1:32,06 - -
Johan TGT, Ford Focus 1.6, blå Rak 4, 1.6liter, 101hk 1250kg, 12.4kg/hk gatdäck - - - 2:01,34 - - - 1:44,16

Korrigeringar eller andra åsikter?


Bilder

=> Klicka på en bild, för att se den i 800x600.

=> Högerklicka på en bild och välj spara, för att spara den som 800x600.

Det finns betydligt fler bilder från dagen. Dessa är de bästa.


Vincents bilder


>> Mera bilsport