Tillbaka
6 juni 2014

Konbana på Lunda flygfält

6 juni 2014

Förra helgen blev det några varv på Nürbrurgring, men på vägen hem började bilen bluddra. Väl hemma bytte verkstaden tändstift, men de kunde inte hitta något annat som var fel. Den går bättre, men speciellt när den blir riktigt varm så bluddrar den fortfarande rejält.. Fast den varvar och verkar lika stark ändå.

Det märktes tydligt när vi firade nationaldagen på konbanan. Vi hade återigen en konbana för rookies, och i år blev vi hela åtta från Spånga; alla fyra i vår familj, två från släkten, och två från grannen. Vi tog med vår gamla lillbil och den nya lillbilen. Totalt sett var det en härlig blandning av folk och bilar.

I år kom jag iväg ovanligt tidigt och var där först av alla. Tyvärr hade jag inte med mig koden till grinden så jag fick snällt vänta in de andra. Vi lade som vanligt vår populära V-sprint, med den variant där man går in samma konor direkt efter vändningen. Dels för att hålla ner farten en aning, och dels för att den är lättare att hitta runt i..

Vädret var kanon. Det varmt och gott, men inte överdrivet soligt. Jag var lite fundersam hur bilen skulle funka. Dels bluddrar motorn ibland, dels hade jag sprillans nya r-däck, dels var det första gången som jag körde med de breddade framfälgarna, och dels hade jag gjort hjulinställning dagen innan.

Anledningen var att jag tyckte att den har blivit 'svajig' så igår (sju på morgonen) passade jag på att lämna in den på hjulinställning. Enligt verkstadenstod både vänster fram och vänster bak uppemot en grad fel. Jag bad dem dessutom att ställa hjulen en aning mer aggressivt än standard.

Och det gjorde susen. All svajighet var som bortblåst. Dessutom verkar de bredare framhjulen funka ganska bra med bakhjulen. Understyrningen är som bortblåst, och nu är den återigen tämligen överstyrd. Det gillar jag bättre :-) Fast nu måste jag återigen hålla mig i skinnet och hålla in baken ordentligt för att få några bra tider..

Fast jag satte en bra tid nästan omedelbart fastän det liknade drifting vid flera konor. Minst lika spännande var det förstås hur det skulle gå för alla andra. Det var ju en salig blandning av erfarna rattkonstnärer och rookies. Vincent och Lennart är ju alltid snabba, och Jerker kan inte kallas för rookie längre.

Alla tjejer var oehört försiktiga i början, men snart gick det allt fortare och fortare.. Alla ynglingar hade höga ambitioner och visade god energi. Ibland gick det fort och ibland gick det fortare. Fast viktigast av allt är förstås att man lär sig hur bilen fungerar på gränsen ifall man hamnar i en nödsituation.

Mest nyfiken var jag på hur den nya lillbilen skulle kännas. Den har ju motorn bak och är känd för att vara rätt vass på gränsen. De första passet hade jag antisladdsystemet inkopplat för det sägs ge bättre tid än utan. Och så blev det. Men bara precis. Däremot känns det mycket långsammare när det ligger och stoppar i varenda sväng.

Andra passet körde jag utan antisladd och det känns betydligt ärligare. Men ack så lätt att få lite för mycket sladd, och därmed tappa mycket av drivkraften. Fast om jag skulle få lägga lite fler varv tror jag nog att jag skulle kunna slå systemet. Så blev det dock inte för framåt fyratiden började de andra känna sig mätta och trötta så vi beslöt oss för att hålla kväll.

Istället tog jag en liten omväg på extra små vägar hem..


Dagens kommentar: Om man inte tycker det är roligt, så kör man inte tillräckligt fort! - Eva


Dagens konbana: V-Sprint

I år lade vi samma V-sprint som i höstas; där man direkt viker tillbaka till samma konbana omedelbart efter vändningen och kör den tillbaka till målet igen. Det innebär att vi får V-Sprintens längd och start/stopp, samt håller nere hastigheterna en aning. Det är en riktigt bra bana med flera utmanande svängar..

Ägare Bil Motor Vikt Däck Bästa tid
Vincent/Eva WOP, Opel Speedster, vit Rak 4, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk r-däck Vincent 1:25.60, Eva 1:50,44
Vincent/Eva RTT, Toyota Corolla, svart Rak 4, 1.6liter, 97hk 1240kg, 12.8kg/hk gatdäck Vincent 1:43.82, Eva 1:56,34
Lennart XXY, Mazda Miata NC, vinröd Rak 4, 1.8liter, ~200hk 1170kg, 5.85kg/hk r-däck Lennart 1:30,03
Jerker RLD, Mazda Miata NB, vinröd Rak 4, 1.8liter, 140hk 1110kg, 7.9kg/hk gatdäck Jerker 1:33,03
Christer/Pernilla RPX, Honda S2000, röd Rak 4, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck Christer 1:24,59, Viktor 1:31,50, Oscar 1:39,66, Jacob 1:41,88
Christer/Pernilla HBR, Porsche 911, röd Boxer 6, 3.6liter, 345hk 1490kg, 4.3kg/hk gatdäck Christer 1:27,12, Jacob 1:40,93, Oscar 1:43,72, Pernilla 1:46,29
Ingvar RBM, Honda S2000, svart Rak 4, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk gatdäck Viktor 1:34,94, Ingvar 2:08,12
Sven CMD, Porsche 911, blå Boxer 6, 3.6liter, 355hk 1550kg, 4.4kg/hk r-däck Sven 1:30,75, Ludvig 1:33,56

Korrigeringar eller andra åsikter?


Bilder

=> Klicka på en bild, för att se den i 800x600.

=> Högerklicka på en bild och välj spara, för att spara den som 800x600.

Det finns betydligt fler bilder från dagen. Dessa är de bästa.


Vincents bilder


>> Mera bilsport