Tillbaka
26 september 2014

Konbana på Lunda flygfält

14 september 2014

Det blev en tidig söndagsmorgon också. Halv åtta åkte jag norrut mot Lunda flygfält. Tyvärr var det väldigt dimmigt så jag fick ta det rätt lugnt. Dimman lättade dock några kilometer innan, och när jag kom fram var halva flygrakan solig och halva flyrakan täckt av en tjock dimbank. En intressant syn. En kvart senare var det sol över hela sträckan.

Det var några sena avhopp så vi blev inte så många. Det innebär mer körning för var och en. :-) Det var som vanligt en salig blandning; fyra Speedstrar, en Opel GT, en Boxster, en 370Z, en Miata och jag. En speedster, boxstern och zätan var newbies för mig, resten hade varit där innan.

Vi lade samma V-sprint som vi kört flera gånger tidigare. Speedsterspeed körde första passet och satte direkt en bra tid. Han är giftig! Det måste bero på hans bil! Nu funkar den ju som han vill och då går det snabbt. Jag försökte sätta emot men behöver nog också bygga om för att vara så snabb.

Under försöken att runt tog jag dessutom i en aning för hårt och gjorde en riktig piruett halvvägs ut. Irriterad på mig själv bestämde jag mig för att lägga några svarta korvar runt konerna. Plötsligt gick det fort och jag hann inte styra in ordentligt. Istället for jag ut i gräset bredvid banan! :-(

Som tur finns där inga hårda föremål, men det var mycket gräs och damm som for in i bilen så nu är det definitivt dags för en rejäl storstädning. Det åkte även in smuts mellan däck och fälg. Jag petade ute det mesta, men för säkerhets skull bör jag nog lämna in dem för åtgärd. Aargh!

För övrigt gick bilen fint. Den är åter tämligen välbalanserad och rätt lätt att hålla i linjen mellan konerna. Framåt fyra började jag dock bli rätt mör efter tio timmar i solen, många feta sladdar och mycket skratt. Det var alla andra också så vi hjälptes åt att plocka ihop och jag kom iväg framåt fem.

Som avslutning blev det en trevlig tur på några av Roslagens småvägar på väg hem..


Dagens konbana: V-Sprint

I år lade vi samma V-sprint som i höstas; där man direkt viker tillbaka till samma konbana omedelbart efter vändningen och kör den tillbaka till målet igen. Det innebär att vi får V-Sprintens längd och start/stopp, samt håller nere hastigheterna en aning. Det är en riktigt bra bana med flera utmanande svängar..

Ägare Bil Motor Vikt Däck Bästa tid
Speedsterspeed WGP, Opel Speedster, röd Rak 4, Turbo, 2.2liter, ca300hk? ca950kg?, 3.2kg/hk r-däck, modifierad 1:20,48
Christer RPX, Honda S2000, röd Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck 1:22,13
Slimvince WOP, Opel Speedster, vit Rak 4, NA, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk r-däck 1:23,81
Redcat LHO, Opel GT, svart Rak 4, Turbo, 2.0liter, 312hk (BSR) 1410kg, 4.5kg/hk r-däck 1:26,85
Kanngard XBS, Opel Speedster, vit Rak 4, NA, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk gatdäck 1:27,12
Lennart XXY, Mazda Miata NC, vinröd Rak 4, NA, 1.8liter, ~200hk 1170kg, 5.85kg/hk r-däck 1:28,43
Headforce UYR, Opel Speedster T, grå Rak 4, Turbo, 2.0liter, 210hk? 1020kg, 4.9kg/hk r-däck 1:28,94
Petter DMK, Nissan 370Z, svart V6, NA, 3.7liter, 328hk 1615kg, 4.9kg/hk gatdäck 1:34,78
Magnus CXZ, Porsche Boxster S (986), svart Boxer 6, NA, 3.2liter, 252hk 1455kg, 5.8kg/hk gatdäck 1:41,81

Korrigeringar eller andra åsikter?


Bilder

=> Klicka på en bild, för att se den i 800x600.

=> Högerklicka på en bild och välj spara, för att spara den som 800x600.

Det finns betydligt fler bilder från dagen. Dessa är de bästa.


Vincents bilder


>> Mera bilsport