Tillbaka
17 augusti 2016

Konbana på Lunda flygfält

14 augusti 2016

Helgen avslutades igår söndag med årets duvning på Lunda flygfält. Jag hade tänkt att testa vår nya hot hatch några varv, men ingen annan i familjen hade tid (dvs var sugen) och eftersom däcken är alldeles nya på den, tog jag istället vår beprövade gamla lillbil som jag har r-däck till.

I år hade jag istället lyckats få med min Hondapolare Benci, som har en svart liten lillbil. Tyvärr var inte väderprognosen alldeles lysande eftersom den innehöll en aning regn. När Benci hämtade mig halv åtta var det fortfarande uppehåll, men uppåt Almunge började det regna och framåt Alunda var det ihållande.

Fast jag cabbade förstås inte upp förrän vi var framme och jag behövde stanna bilen! Väl framme lade vi konbanan fastän det regnade. Det blev som vanligt V-Sprint, som passar Speedstrarna bra eftersom den är så tajt, och så kan vi (till viss del) jämföra med tiderna från föregående år.

Det var ungefär samma gäng som vanligt; Vincent förstås, Micke, Peter, Lars är ofta där, Kanngard ibland och sedan var Benci och Henrik rookies. Alla, utom Benci och jag, körde Speedster i varierande grad av ombyggnad. Några av dem är rejält modifierade, och tex Micke och Lars har fokuserat på att svänga. Fast Micke plockar förstås ändå ut runt 450 pållar ur sin ecotec-turbo-snurra..

Det fortsatte att regna hela förmiddagen, men vi började förstås köra ändå. Och mot all förmodan lyckades jag vara snabbast av alla så länge det var blött. Fastän min bil är överlägset tyngst i sällskapet och tämligen sladdvillig i vätan. Man kan konstatera att det är ohyggligt roligt att köra fort på blött underlag :-)

Framåt lunch upphörde regnet och medan vi åkte för att äta lunch började asfalten torka upp. Sedan dröjde det inte länge förrän asfalten var helt torr, och det gick att ladda lite mera. Överlag sänkte alla sina tider med ungefär tio sekunder direkt! Och det är mycket.

Tyvärr sänkte jag mig 'bara' nio sekunder medan Micke sänkte sig elva sekunder. Och Lars lyckades sänka sig hela femton sekunder. Vilket innebar att plötsligt var de två snabbare än mig. Men det är bara att bita i det sura äpplet, och konstatera att de bilarna passar konbanan betydligt bättre.

Det gick bra även för Benci, även om han led av understyrning på grund av för smala framdäck och av alltför många rattvarv från stopp till stopp. Han fick ratta i de tvära partierna så att han fick blåmärke på underarmarna.. Men så småningom började han hitta harmonin och rytmen i banan också.

Det gick (som vanligt) fint även för Vincent, Niklas och Peter, som har gjort det här många gånger och har bilar som gjorda för attt svänga runt konor. Henrik hade precis fått ordning på sin bil, och han hade en aning för mjuk fjädring för att vara riktigt konkurrenskraftig, men det kommer garanterat att gå fortare så småningom.

Det var perfekt väder hela eftermiddagen, omväxlande sol och moln, och inget gick sönder så vi fortsatte att köra till klockan fem innan vi gav oss. Väldigt nöjda efter ännu en lyckad konbanedag plockade vi ihop och körde hemåt. Jag valde att köra småvägar över Knutby och Gottröra, som i sig är värda en egen utflykt.


Dagens konbana: V-Sprint

Samma V-sprint som vanligt; Start och mål i östra ändan. Mycket tajt start som efter 4-5 svängar direkt övergår i den gamla A-sprinten. Därefter öppnar den upp, men har en relativt tvär sväng strax innan vändningen i västra ändan. Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål.

Ägare Bil Motor Vikt Däck Bästa tid Bästa blöt tid
LL WME, Opel Speedster, svart Rak 4, NA, 2.0liter, 147hk? ca950kg?, 6.5kg/hk r-däck, modifierad 1:20,72 1:35,36 (+14,64)
Speedsterspeed WGP, Opel Speedster, röd Rak 4, Turbo, 2.2liter, ca450hk? ca950kg?, 2.1kg/hk r-däck, modifierad 1:20,93 1:32,25 (+11,32)
Christer RPX, Honda S2000, röd Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck 1:22,47 1:31,56 (+9,09)
Benci ETU, Honda CRX, svart Rak 4, NA, 1.6liter, 140hk 1020kg, 7.3kg/hk r-däck, modifierad 1:25,56 1:34,44 (+8,88)
Slimvince WOP, Opel Speedster, vit Rak 4, NA, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk r-däck 1:25,66 1:38,60 (+12,94)
Kanngard XBS, Opel Speedster, vit Rak 4, NA, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk r-däck (?) 1:26,41 1:41,21 (+14,80)
OC_Peter XJK, Opel Speedster, blå Rak 4, SC, 2.0liter, ca300hk? ca950kg?, 3.2kg/hk r-däck, modifierad 1:26,44 1:38,09 (+11,65)
Henrik CUJ, Vauxhall VX220, blå Rak 4, Turbo, 2.0liter, 210hk 1020kg, 4.9kg/hk r-däck (?) 1:30,00 1:40,78 (+10,78)

Korrigeringar eller andra åsikter?


Mina bilder

=> Klicka på en bild, för att se den i 800x533.

=> Högerklicka på en bild och välj spara, för att spara den.


Tiderna


>> Mera bilsport