Tillbaka
17 maj 2017

Konbana på Lunda flygfält

14 maj 2017

Efter att ha åkt på konbana arrangerad av Vincent i tio års tid bestämde sig han för att fokusera på sin musik och sålde sin bil i vintras. Jag plockade upp stafettpinnen och har bokat flygfältet två gånger i år. Första tillfället var denna söndag.

Jag planerade att fortsätta arrangemanget i samma stil som Vincent gjort, och lade ut en in inbjudan på Speedsterforumet. Listan fylldes på snabbt, men som vanligt när det faktiska datumet närmar sig infinner sig diverse omständigheter och det blir lite avhopp. Så för ett par dagar sedan lade jag ut blänkare på både Hondaklubben och rejsa, och tämligen fort var alla platser tagna.

Väderprognosen var tämligen god, det skulle vara mulet men uppehåll. Däremot blev det ändå lite avhopp på morgonen. Benci hade hjälp en kompis att mappa om, och fått problem med sin egen mappning så han var tvungen att hoppa av. Micke fick oljeläckage, men lyckades åtgärda det på förmiddagen och dök ändå upp framåt lunch.

Jag åkte upp med nya bilen, medan Lasse körde upp vår S2000. Jag åkte tidigt, och för att inte råka ut för något valde jag stora vägen via Uppsala. Supertrist, men ibland får man prioritera. Tyvärr började det stänka lite efter Uppsala, och framme vid Lunda var det mer eller mindre ett lätt regn. Trist, men ingen katastrof.

Det var många som kom tidigt, och vi lade banan tillsammans. Det blev återigen V-Sprinten, baserad på Automobils A-Sprint i mitten, start & mål i östra ändan med fyra riktiga tvära svängar för att hålla ner farten. I andra ändan lite öppnare sträckning för att få lite mer lastväxelreaktioner i fart. Sedan samma bana tillbaka.

Precis efter förarmötet och formationsvarvet klockan nio gled de två sista deltagarna in, två Peggor från rejsa, så jag fick upprepa budskapet och sedan fick de hänga med mig när jag körde runt för första gången. Eftersom det var klart blött gick det inte fort, men det var ju lika för alla. Det är snarare en extra hög rolighetsfaktor för greppgränsen är mjukare och det går att utforska den enklare :-)

Som bäst kom vi nedåt 1:28 på förmiddagen. Jag körde ett pass i nya bilen och kunde konstatera att vikten inte var ett stort hinder för den gick som ett spjut. Men också att anti-sladden grep in lite väl tidigt för denna typ av körning, så jag behövde slå av den helt. Och till skillnad från exempelvis Porschen, så är den väldigt välbalanserad även utan anti-sladd.

När Porschen börjar överstyra ordentligt och det inte går att gasa sig ur läget pga nästa kon är den klart jobbig att häva. När NSX:en överstyr är det tämligen odramatiskt, speciellt med tanke på den avsevärda tjänstevikten, men det är 'bara' att behålla lämpligt pådrag och styra emot så är du strax tillbaka i den önskade linjen. En klart sublim känsla.

Micke åkte med en sväng och han höll med mig. Fast han tjatade förstås mer om accet och greppet. Jag skulle säga att han lät alldeles salig :-) I vilket fall som helst är jag fruktansvärt nöjd. Den är alldeles för tung för konbana, och ändå kom jag i praktiken ner till samma tider som med min S2000, och då har den r-däck. Plus att jag kört den många varv i konbanan..

I övrigt var som vanligt Speedstrarna snabba. Den här gången var där tre stycken, och de hade alla silverfärg och mörka fälgar. Det var lite svårt att se skillnad på dem.. Redcat med sin GT är alltid snabb, Magnus med vackert blåa M2 körde fort som attan och även Peggorna pep runt i hög fart. Okyo avvaktade lite för han fick inte värme i däcken. Lasse var förmodligen lite obekväm i någon annans bil, men efter ett tag fick han skaplig fart på kärran..

Sedan framåt lunch dök Micke upp, och fullkomligt dominerade genom att sätta snabbaste tiden direkt! I hans favör var dock att det samtidigt började torka upp i spåret så alla tider sjönk kontinuerligt. Men samtidigt är Micke alltid snabbt, och nu hade han tydligen fått ordning på sin chassigeometri, bland annat genom att höja bilen 1 centimeter.

Bara att gratulera. Vi valde att åka till Gimo för att äta, eller var det för att slippa bli dominerad? I vilket fall som helst var Lasse kanonhungrig efter att hjälpt sina föräldrar på morgonen och missat sin frukost. Tyvärr var de långrandiga på Lyktan, men så småningom kunde vi åka tillbaka. Då hade Micke, Magnus, Redcat och Okyo hunnit med många varv, torkat upp spåret och verkligen satt massor med bra tider!

När det åter började droppa från himlen kändes det som om vi sålt smöret och tappat pengarna (dvs missat bästa tillfället), men det var falskt alarm, och resten av eftermiddagen blev det alllt torrare. Det innebar att Micke kom ner till 1:17.1! Dock sattes den ner en kon stod något fel, frågan är bara om felet egentligen innebär en förbättring eller försämring. Han satte även ett helt gäng 1:18-tider med konen på rätt ställe, så det gick fort i vilket fall som helst.

Framåt eftermiddagen började fältet tunna ut en aning. Ena Peggan fick fel på framvagnen, Redcat behövde åka hemåt och framåt fyra tackade även Magnus för sig. Det blev så pass mycket körtid så jag funderar på att erbjuda något fler platser vid nästa tillfälle i höst. Alla verkade klart nöjda med dagen, fastän det hade varit blött, och det är ju det bästa betyget.

Även hemfärden blev trevlig. Jag brukar köra småvägar hem, och den här gången följde både Lasse samt alla tre silverspeedstrarna med i mitt kölvatten, så det blev en härlig kolonn genom skogarna mellan Gimo, Knutby, Gottröra och Väsby, innan vi var hemma tolv timmar efter avfärd. En klart bra dag var till ända.

Dessutom gick inget sönder på hela dagen...


Dagens konbana: V-Sprint

Samma V-sprint som vanligt; Start och mål i östra ändan. Mycket tajt start som efter 4-5 svängar direkt övergår i den gamla A-sprinten. Därefter öppnar den upp, men har en relativt tvär sväng strax innan vändningen i västra ändan. Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål.

Kött Kärra Pulver Fett Grepp Klocka
Speedsterspeed WGP, Opel Speedster, röd Rak 4, Turbo, 2.2liter, ca450hk? ca950kg?, 2.1kg/hk r-däck, modifierad 1:17,1
Christer BKF, Honda NSX, röd V6, TT/Hybrid, 3.5liter, 582hk 1854kg, 3.2kg/hk gatdäck 1:20,8 (med konträff)
Christer RPX, Honda S2000, röd Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck (Toyo 888) 1:20,9
Magnus BTJ, BMW M2, blå Rak 6, Turbo, 3.0liter, 370hk 1610kg, 4.4kg/hk r-däck (Toyo 888) 1:21,4
Okyo WFR, Honda Civic, grå Rak 4, NA, 2.0liter?, 190hk? ca1100kg?, 5.8kg/hk r-däck, modifierad 1:22,6 (med konträff)
Pontus FYN, Peugeot 208 GTi, röd Rak 4, Turbo, 1.6liter, 200hk 1265kg, 6.3kg/hk r-däck 1:22,9
Harboged BPB, Opel Speedster T, grå Rak 4, Turbo, 2.0liter, 220hk? 1000kg, 4.5kg/hk r-däck (Toyo R1R) 1:23,1
Martins kompis XCD, Opel Speedster, grå Rak 4, NA, 2.2liter, 147hk? 970kg, 6.5kg/hk r-däck (?) 1:23,7
Redcat LHO, Opel GT, svart Rak 4, Turbo, 2.0liter, 312hk (BSR) 1410kg, 4.5kg/hk r-däck 1:24,8 (fuktigt)
Headforce UYR, Opel Speedster T, grå Rak 4, Turbo, 2.0liter, 210hk? 1020kg, 4.9kg/hk r-däck 1:26,7 (med konträff)
Janne CZN, Peugeot 306 GTi, guld Rak 4, NA, 2.0liter, 180hk? ca1200kg?, 6.7kg/hk r-däck, modifierad 1:27,5
Lasse H RPX, Honda S2000, röd Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck (Toyo 888) 1:29,4
Pulver (hk) och fett (kg) på de modifierade bilarna är gissningar från mig.

Korrigeringar eller andra åsikter?


Tiderna


>> Mera bilsport