Tillbaka
14 september 2017

Konbana på Lunda flygfält

10 september 2017

Sedan Vincent sålde sin Speedster har jag ordnat konbanekörning på Lunda flygfält, och i söndags var det åter dags. Till skillnad från tidigare gånger var det dock svårt att fylla listan, speciellt efter ett flertal sena avbokningar.

En bidragande orsak kan ha varit den dåliga väderprognosen, som sade att det med högsta sannolikhet skulle komma nederbörd, även dagen innan och dagen efter. Men efterhand blev prognosen allt bättre, och i slutändan blev det ju riktigt bra väder, speciellt på eftermiddagen.

Fastän det kom ett sent tillskott från rejsa blev vi till slut bara sex stycken. Det innebar att jag bad min svåger och svärfar att köra upp ett par extra bilar åt mig, så att det blev åtminstone åtta bilar på plats.

Det hade regnat under natten och på morgonen var asfalten klart blöt. Lätt garvade lade vi ändå vår sedvanliga konbana, den så kallade V-sprinten. Start och mål i östra ändan, direkt fyra tvära svängar, sedan över i gamla A-sprinten, och sedan några lite öppnare svängar innan vändningen.

I år hade vi riktig tidtagningsutrustning tack vare Okyo, vilket gör tiderna ännu mer rättvisa. Efter ett kort förarmöte vid niosnåret började vi sedan att köra ett par pass åt gången, och sedan dröjde det inte länge förrän asfalten började torka.

Strax efter tio var det mer torrt än blött, vilket syntes tydligt på tiderna. De kröp direkt ner runt 5-12 sekunder för de flesta. Det var bara jag i den framhjulsdrivna Type-R:n som inte blev mer än en sekund snabbare när det blev torrt.

Intressant fenomen. Möjligtvis berodde det delvis på att jag hade med mig sprillans nya Toyo 888R, som isåfall funkade överraskande bra på blött underlag. Kanske i kombination med framhjulsdriften, som ändå ger ett visst mått av understyrning när det går fort.

Som förväntat var Speedsterspeed i sin nya Exige snabbast runt när det blev torrt. Fantastisk bil med en snabb chaufför. Alla andra blev också successivt snabbare runt konorna, speciellt eftersom det blev väldigt mycket köra när vi inte var så många.

Det hade följt med en kille med en Speedster som bara skulle titta på, men vi släppte ut honom ett par varv ändå. Han log med hela ansiktet efteråt :-) Konbanekörning har ju ofta den effekten.

Vid lunchtid tittade solen fram och snart var alla molnen helt skingrade. Det vill säga förhållandena var alldeles perfekta, och man kunde verkligen koncentrera sig på att köra bil och finslipa sin teknik. Jag bytte dock mellan bilar och fick lite extra variation på det sättet.

Framåt eftermiddagen kändes det nästan som alla började bli lite mätta på körning. Affe från rejsa hade kört Fordklubbens betydligt mer öppna bana, och sent på eftermiddagen beslöt vi oss på stående fot att byta till den.

Den banan har start och mål där vi brukar parkera. I övrigt har den tre par konor i respektive ända plus en vändkona samt ett extra par innan målgång för att få ner farten ordentligt. När vi satte ut konorna såg den enkel ut eftersom det var relativt långt mellan dem.

Men eftersom större delen av flygfältet innebär fullgasacceleration kommer man upp i hög hastighet och helt plötsligt var det inte alls långt mellan dem :-) Då krävdes det en finkänslig rumpa för att inte bromsa på sig när man försökte hitta det optimala spåret genom dem.

Banan passade förstås NSX:en utmärkt. Som mest var jag en bit över 200 med den. Första varvet bromsade jag på mig, men på tredje försöket kom jag ner under 55 sekunder. Banan passade inte S2000:n alls för jag hade inte bytt till rejsbelägg, och dessutom kändes den klen jämfört med de andra. För första gången?

Alla verkade uppskatta bytet av bana. Även av banläggaren som lyckades snurra mer än en gång. Och alla sade att den var riktigt klurig att hitta bästa spåret i. Det innebar också att tiden gick fort. Plötsligt var klockan fem och det var dags att plocka ihop och åka hem.

En fantastiskt rolig dag var slut, tillsammans med en massa bränt gummi..


Dagens konbana 1: V-Sprint

Samma V-sprint som vanligt; Start och mål i östra ändan. Mycket tajt start som efter 4-5 svängar direkt övergår i den gamla A-sprinten. Därefter öppnar den upp, men har en relativt tvär sväng strax innan vändningen i västra ändan. Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål.

Dagens konbana 2: Fordklubbens Superstage

Start och mål på snutten mellan flygraka och taxiraka. Tre par konor i respektive ända, helt fritt däremellan. En vändkona längst bort. Ett extra par konor innan målgång för att få ner farten ordentligt. Inget mer.

Kött Kärra Pulver Fett Grepp Torrt Blött FCS
Speedsterspeed REB, Lotus Exige Cup, orange V6, SC, 3.5liter, 350hk 1250kg, 3.6kg/hk r-däck 1:21,83 1:30,32 0:56,86
Christer YBN, Honda Civic Type-R, vit R4, Turbo, 2.0liter, 310hk 1460kg, 4,7kg/hk r-däck (Toyo 888R) 1:24,29 1:25,29 0:57,73
Christer BKF, Honda NSX, röd V6, TT/Hybrid, 3.5liter, 582hk 1854kg, 3.2kg/hk gatdäck 1:24,51 1:30,86 0:54,90
Christer RPX, Honda S2000, röd Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck (Toyo 888) 1:24,52 1:29,38 1:00,30
OC_Peter XJK, Opel Speedster, mörkblå Rak 4, SC, 2.0liter, ca300hk? ca950kg?, 3.2kg/hk r-däck, modifierad 1:26,98 1:34,58 -
Okyo WFR, Honda Civic, silver Rak 4, NA, 2.0liter?, ca190hk? ca1100kg?, 5.8kg/hk r-däck, modifierad 1:27,55 1:38,64 1:03,49
AffeAlien XLN, Toyota MR2, vit Rak 4, Turbo, 2.0liter, ca266hk? 1300kg?, 4.9kg/hk r-däck, modifierad 1:28,16 1:40,79 1:00,49
Petter DMK, Nissan 370Z, svart V6, NA, 3.7liter, 328hk 1615kg, 4.9kg/hk r-däck 1:30,32 1:42,33 1:02,29
Gilgamesh DPF, Opel Speedster, ljusblå Rak 4, turbo, 2.0liter, ca300hk 1000kg, 3.3kg/hk r-däck 1:38,45 - -
Pulver (hk) och fett (kg) på de modifierade bilarna är gissningar från mig.

Korrigeringar eller andra åsikter?

Tiderna


>> Mera bilsport