Tillbaka
21 maj 2019

Konbana på Lunda flygfält

12 maj 2019

Sedan 2007 har jag kört konbana på Lundaflygäflt utanför Gimo minst en gång om året. Det är en årets höjdpunkter, som mer eller mindre även utklassar körning på tävlingsbana. Mest för att på bana finns det stora avåkningsbarriärer runt banan och skulle man åka av kan det bli dyrt. Sådana risker finns knappt på konbana, så där kan man utan fara köra hela vägen till gränsen. Och lite till :-)

När jag vaknade på morgonen sken solen vackert, men medan jag åt lite snabb frukost gled det in lite moln. Innan jag kunde åka behövde jag fylla på med luft i ett hjul med pyspunka. Vilket var förväntat efter tio timmar. Det var kallt i luften, men jag cabbade som vanligt ner och började köra norrut.

I Väsby svängde jag av och tog gamla vägen. Det var fortfarande uppehåll, men molnen såg allt tyngre ut ju längre norrut jag kom. Uppåt Herresta började det droppa lite, och snart öppnade himlen sig. Men jag hade god fart, och klarade mig från det mesta av regnet, så jag behövde inte cabba upp. Och uppåt Almunge upphörde regnet. Dock var det klart blött på vägen så jag fick hålla igen med mina r-däck.

I vilket fall som helst kom jag fram innan nio och trodde att jag var en av de första. Nix-pix. I stort sett alla andra hade redan kommit, och de hade redan satt ut alla konor. Utom två. Det är inte lätt att hitta rätt bland alla olika markeringar. När det var klart hade vi ett snabbt förarmöte och sedan körde alla rookies en gång genom konbanan för att lära sig spåret.

Det var nämligen en väldigt blandad uppsättning deltagare. Allt ifrån gamla garvade rävar till flera färska rookies. Till rävarna räknar jag Okyo, mig, Micke, Peter och Lasse. Pontus. Via Mange och Emma, Frank, Pierre till Erik, Ingrid, och Filip. Alla tävlar mot sig själva, även om vissa påstår att vissa deltagare även kikar på andras tider.. Helt otänkbart!

Min gamla vana trogen åkte jag ut bland de första, och satte omedelbart en rätt bra tid. Asfalten var dock ganska hal eftersom det var rätt kallt, och det förmodligen fanns fukt kvar sedan natten. Sedan gav sig en efter en ut och körde sina pass. Rookiesarna lite mer försiktigt, och med full fart från rävarna. Micke slog mig direkt med nästan fyra sekunder. Bra kört!

Uppåt halv elva kom ytterligare ett gäng från Åland. Det här är ju deras hemmabana. Det var Mange och Emma samt Frank som hade tagit morgonfärjan från Eckerö och var sugna på att bränna lite gummi. Mange och Emma körde sin fina Acura RSX och Frank hade en välljudande C63 AMG. Jag tog Frank en runda för att visa spåret, men det hade inte behövts. Han körde bra från början.

Franks Merca lät nog bäst av alla, men tyvärr högst också. Så efter ett par rundor kom tillsynsmannen och meddelade att det var färdigkört för honom. Bullergränsen är 55 dB, och han hade nått 63 dB. Trist! Men gränser är gränser. Han verkade ganska glad ändå. Alla andra var mer missnöjda eftersom vi inte fick höra mer från hans bil..

Uppåt lunch kom den sista deltagaren, Pontus, som hade med en Timeattack-bil på släp. Det var en seriöst ombyggd Mitsubishi EVO. Den var fortfarande gatreggad, men den var så pass ombyggd att man uppenbarligen undvek att köra på väg. Han var förstås snabb direkt, mest imponerande var att hans flickvän åkte med i varenda repa.

Under förmiddagen hade det varit kallt men med uppehåll. Alla utom gänget från Åland åkte och åt lunch i Gimo. När vi åkte tillbaka var det nästan som om solen ville skina igen molnen, men inte riktigt. Det varade inte länge. Framåt halv två åkte först de från Åland som hade en färja att passa. Sedan dröjde det inte förrän det började blåsa riktigt iskallt, och snart öppnade sig himlens portar.

De flesta sökte skydd under tak, men jag cabbade helt enkelt upp och körde ut en repa. Det går förstås inte fortare när det är blött, men det är mycket roligare. Främst för att gränsen för greppet är mycket mjukare, och det är mycket enklare att ligga och balansera nära gränsen. Sedan går det förstås lite väl brett ett flertal gånger, men det kan jag bjuda på.

Till min stora förtjusning hoppade även den fd rookien Filip in i sin bil, och gjorde samma sak. Han var nog den som ställde mest frågor, och undrade hur han skulle göra. Jag bjöd honom på några åkpass i passagerarstolen. Direkt efteråt hoppade han i sin bil och satte sin bästa tid. Skoj! Det måste vara något fel på hans däck, de hade löjligt bra grepp!

Efter det värsta hällregnet gav de flesta upp, tackade för sig och åkte hem. Filip och jag fortsatte en stund men framåt fyra var även vi nöjda. Vi hjälpte Okyo, som var årets arrangör, att plocka ihop och sedan var det dags att åka hemåt. Som vanligt föredrar jag att åka småvägar, och på hemvägen så slingrande som möjligt.

Filip hängde på mig via Stensunda, Knutby och Gottröra till Väsby. Jag var dock tvungen att ta det förhållandevis lugnt. Dels har jag dåligt grepp med r-däcken på blöt asfalt, och dels hade jag alltmer dåligt tryck i däcket med pyspunka. Pyspunkan hade nämligen blivit värre sedan förra gången. Nu var jag tvungen att pumpa däcket (med min portabla kompressor) åtminstone en gång i timmen.

När vi gav oss iväg från Lunda tyckte jag nämligen att det såg ok ut så jag struntade i att pumpa. Jag var dock medveten om att trycket var dåligt så i alla vänsterkurvor tog jag det extra försiktigt. Det kändes dock rätt bra, och innanför Arlanda kom ifatt och körde om Micke och Peter, men framåt Spånga började det kännas mindre bra. Jag var på vippen att stanna, men tog mig ännu mer försiktigt sista biten.

Väl hemma såg jag att det varit med ett nödrop jag klarat mig. Det var inte alls mycket luft kvar i däcket. Nu är det definitivt dags att kassera det. Fast det gäller förstås alla fyra däcken. I stort sett allt mönster är borta från alla fyra. Nåväl, efter lite mat bytte jag till standardhjulen, och nu är bilen klar att användas igen.

Tack alla för en trevlig dag..


Dagens konbana: V-Sprint

Samma V-sprint som vanligt; Start och mål i östra ändan. Mycket tajt start som efter 4-5 svängar direkt övergår i den gamla A-sprinten. Därefter öppnar den upp, men har en relativt tvär sväng strax innan vändningen i västra ändan. Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål.

Kött Kärra Pulver Fett Grepp Bästa tid
Speedsterspeed Lotus Exige Cup, orange V6, SC, 3.5liter, 350hk 1250kg, 3.6kg/hk r-däck 1:20,32
Pontus Mitsubishi Lancer Evo V, orange Rak 4, Turbo, 2.0liter, 280hk? 1490kg?, 5.3kg/hk? r-däck, racebygge 1:25,25
Christer Honda S2000, röd R4, NA, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck (Toyo 888R) 1:26,43
OC_Peter Badster, flerfärgad Rak 4, SC, 2.0liter?, ca600hk? 930kg?, 1.55kg/hk r-däck, racebygge 1:27,09
Okyo Honda Civic EK9, silver Rak 4, NA, 2.0liter, ca190hk? 1100kg?, 5.8kg/hk r-däck, modifierad 1:28,03
Redcat Opel GT, svart Rak 4, Turbo, 2.0liter, 312hk (BSR) 1410kg, 4.5kg/hk r-däck 1:29,09
Filip Nissan 350Z, mattsvart V6, NA, 3.5liter, 280hk 1595kg, 5.7kg/hk gatdäck 1:29,97
M@nge Acura RSX, blå Rak 4, NA, 2.0liter, 212hk 1180kg, 5.6kg/hk gatdäck 1:32,53
(1:41,84)*E
Frank Mercedes-Benz C63 AMG, svart V8, NA, 6.2liter, 457hk 1805kg, 3.9kg/hk gatdäck 1:37,38
Erik Suzuki Swift Sport, vit Rak 4, NA, 1.6liter, 136hk 1130kg, 8.3kg/hk r-däck 1:37,44
(1:34,40)*L
Pierre Mini, ljusbrun Rak 4, Turbo, 1.6liter, 174hk 1280kg, 7.4kg/hk gatdäck 1:38,65
Ingrid Mercedes-Benz SLK350, mörkblå V6, NA, 3.5liter, 272hk 1485kg, 5.5kg/hk gatdäck 1:58,47
(1:48,50)*P

Pulver (hk) och fett (kg) på de modifierade bilarna är uppskattningar.

*X = Annan förare

Korrigeringar eller andra åsikter?

Det finns fler bilder på de flesta ekipage.

Tiderna

Filmklipp

Mattias Harg


>> Mera bilsport