Tillbaka
4 juni 2019

31 maj 2019

Som vanligt arrangerar Porscheklubben sin sedvanliga festival runt sitt årsmöte på helgen runt Kristi Flygare. I år var festivalen förlagd i Norrland, på Södra Berget i Sundsvall. Festivalens slalomtävling var förlagd till Mittsverigebanan i år, själva konbanan var placerad i U-svängen mellan långa rakan och depårakan samt i en liten chikan på depårakan. Klart annorlunda linjer, och klart tekniskt svår. Det bevisades av att väldigt många körde fel någonstans. Även jag.

Fast första passet körde jag rätt. Däremot kändes det ohyggligt dåligt. Dålig start, dåliga linjer genom konorna, dåligt grepp i däcken, och klart misslyckad vändning längst bort. Jag var glad att jag hade ett andra pass kvar och en andra chans att köra ett bättre pass.

Jag passade på att fota lite, och inför andra passet gav jag kameran till en klubbkompis, Lars Almqvist, som tog bilder på mig och flera andra. Tack för det! Fina bilder!

Andra passet kändes betydligt bättre. Bättre start, bättre linjer, något bättre grepp, och något bättre vändning. Men på vägen tillbaka missade jag en kon helt och hållet. Det betyder 5 sekunders tillägg. Dessutom bromsade jag in hårt för att eventuellt kunna styra in, men det var för sent, och jag tappade garanterat ännu fler sekunder på det.

Nedslagen körde jag tillbaka till depån och packade bilen inför tillbakafärden. Jag behövde även lämna tillbaka en hjälm som jag hade fått låna, så jag gick bort till sekreteriatet och slängde ett öga på tiderna. Döm om min förvåning när jag såg att jag hade tredje bästa tid!

Det fanns dock ett par snabba ekipage kvar som skulle kunna slå min tid. Den ena var dock långsammare och den andra körde fel. Tredjeplatsen var min! På den urusla insatsen.. Otroligt. Skoj.


Dagens konbana: Mycket unik PCS-slalom i en U-sväng

PCS använder en startlinje ungefär tio meter innan tidtagningen. Jag antar att det är för att undvika kopplingsras efter några våldsamma starter.

Själva banan börjar med att den skär tvärt in i en trång chikan, sedan ut på banan där en 'malplacerad' kon gör att harmonin försvinner helt. Därifrån får man försöka hitta en så jämn linje som möjligt fram till ett konpar ut på nästa raka.

På rakan stod det sedan fyra-fem konor i rak linje, dock med olika avstånd, fram till vändkonen.

Vändkonen får man runda på vilket håll man vill. De olika hållen ger antingen rakare broms / sämre acc eller snedare broms / bättre acc, vilket passar olika bilar olika bra, om bilen tex har ABS. Jag valde att ta medsols vändning för att få så rak inbromsning som möjligt.

Sedan samma konbana tillbaka till mål.


Bilderna

=> Klicka på en bild, för att se den i 800x533.


Tiderna


>> Mera bilsport