Tillbaka
16 juni 2020

Konbana på Lunda flygfält

7 juni 2020

Igår var det konbana säkrad för Corona-spridning.

Huvuddelen av årets träffar har förstås varit inställda på grund av pandemin, men det har ju ändå varit godkänt att träffas upp till 50 personer inom en timmes avstånd. Dessutom är ju bilkörning tämligen säkert för smittspridning, speciellt om man bara sitter en person i bilen.

För att vara på den säkra sidan maximerade vi antalet deltagare till 15 st. När det var dags tillät vi dock dem på reservlistan att hänga på så att vi blev skulle bli 18 st. Fast som vanligt blir det några sena avhopp. Mathias kunde inte, en Corvette hade rasat dagen innan, och Frank från Åland kom inte eftersom färjan inte kunde lägga till i den hårda blåsten.

Vädermässigt var det perfekta förhållanden. Det blåste iofs hårt, riktigt hårt, hela dagen. Så pass att det inte alls gick att flyga drönare för att filma. Annars sken solen från en klar himmel hela förmiddagen. På eftermiddagen skulle det bli mulet, fast det blev bara molnigt, solen fortsatte skina gott mellan molntussarna.

Ända tills vi var klara. Medan vi höll på att plocka ihop konorna framåt femtiden kom det några regnstänk i luften. Perfekt timing! Det blev dock inte något av det heller, det var torrt i luften hela vägen hem också.

Jag bad min kompis Lasse att hjälpa mig att köra upp Snövit, vår Type-R, medan jag körde upp vår NSX. Vi stack vid åttatiden och var uppe strax innan nio efter en härlig tur på småvägarna upp till Lunda. Dock var sista sträckan upp till Alunda okörbar eftersom den höll på att asfalteras om och var belagd med tung stenkross.

När vi kom fram var konorna redan utställda och banan var klar. Det blev vår gamla favorit V-Sprint, med några tvära böjor i början, A-Sprint i mitten, och sedan lite öppnare längst bort. Vi väntade in några eftersläntrare innan vi höll ett snabbt förarmöte. De flesta har ju varit med flera gånger och vet vad som gäller, men det fanns några rookies också.

Till de erfarna räknar jag Okyo, mig, Speedsterspeed, Petter, Redcat och Error. Även Henrik, Erik, Martin och Mark har varit med innan, och Pasen är en erfaren rattvridare. Fonz, Aarko, Tobias, Anders och Sebbe var dock nya ansikten för mig.

För ovanlighetens skull var det kö direkt. Jag kom inte ut förrän som en av de sista. Jag började med en repa med NSX:en. Den är så fantastiskt välbalanserad när man slår av alla hjälpmedel, och går alldeles utmärkt att balansera med gasen. Så länge man inte trycker för hårt, för då blir det ofelbart vild fyrhjulssladd, bort från idealspåret.. Det hände några gånger..

Alla deltagare verkade vara väldigt körsugna för det var en ständig kö till starten. På gott och ont. Då blir man lätt sittande i sin bil, och det blir mindre snack att sparka däck och snacka bil. Fast det kanske är en fördel i dessa tider.. Lite snack blev det dock. Det verkade som de flesta klarade sig rätt bra. Några var dock lite mer drabbade, bland annat var det dåligt att köra taxi nu för tiden.

Strax efter lunchdags (som alla åt på fältet där det grillades hamburgare i stora lass) började det glida in lite moln. Det blev dock aldrig mulet, utan solen fortsatte att skina över oss. Tiderna sjönk stadigt.

Under eftermiddagen började det dock droppa av lite deltagare. Istället fick vi några extra besökare, bla Rogge från HPC, en proffsfotograf från griddd.se och en gammal knutte på en trimmad Triumph. Trevligt.

På eftermiddagen frågade Error om jag vill prova hans VX220. Det kunde jag förstås inte säga nej till. De är krångliga att ta sig in i och ut ur, men de är makalöst lättkörda. Speciellt i originalskick som Error's kärra. Jag körde 2 repor med den. Den kräver en helt annan filosofi än en överstark kärra som tex NSX:en. Man bara smeker runt den. Jag blev jätteglad. Tack för lånet, Error!

Runt tretiden beslöt vi gemensamt att vi skulle bygga om konbanan för att känna på något nytt. Det blev samma konbana på väg ut, men sedan konfritt (dvs full fart) på vägen tillbaka. Tills den allra sista biten, de sista åtta konorna var åter desamma för att hålla ner farten inför målgången. Lite som vi körde några gånger för tio år sedan..

Inbromsningen från hög fart under sväng tillbaka in i konpartiet är också ett exempel på bra träning för faktiska incidenter ute i trafiken. Vi behöll dock den gamla konbanan ograverad, och det var flera deltagare som hellre körde vidare på den.

Bland annat Sebbe, som egentligen bara var med för att vara tidtagare. När kön började mattas startade han upp sin gamla Subaru, och drog flera pass med den. Han sänkte sina tider för varje repa. Snacka om att han hade ett brett leende när han kom in.

Strax innan det var dags att plocka ihop kom det en kille med en time-attack-racer på släp och undrade om han fick vara med eftersom han behövde kolla sin växellåda. Det fick han förstås. Fast han hann bara köra en enda repa med Pasen som copilot innan någonting hände och han behövde bogsering tillbaka. Trist.

Då var klockan framåt fem och det var dags att plocka ihop. Medan vi körde in konor kom det några regnstänk, men inte många. När vi körde hem var det snustorrt. Jag och Lasse körde småvägar lite längre österut hemåt i bra tempo. Vi var hemma halv sju med underbar dag i minnet.

Tack alla för en trevlig dag..


Dagens konbana: V-Sprint

Samma V-sprint som vanligt; Start och mål i östra ändan. Mycket tajt start som efter 4-5 svängar direkt övergår i den gamla A-sprinten. Därefter öppnar den upp, men har en relativt tvär sväng strax innan vändningen i västra ändan. Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål.

Mitt på eftermiddagen lades till en annan bana till; samma bana ut till vändningen, på vägen tillbaka inga konor (dvs full fart) fram till slutet av gamla A-sprinten. Där krävs full broms samtidigt som man skall styra tillbaka in i de åtta sista konorna till mål. I runda slängar var denna bana tio sekunder snabbare.

Kött Kärra Pulver Fett Grepp Bästa tid
Speedsterspeed Lotus Exige Cup, orange V6, SC, 3.5liter, 350hk 1250kg, 3.6kg/hk r-däck 1:21,81
Christer Honda NSX, röd V6, TT/Hybrid, 3.5liter, 582hk 1854kg, 3.2kg/hk gatdäck 1:24,30
Christer Honda Civic Type-R, vit R4, Turbo, 2.0liter, 310hk 1460kg, 4,7kg/hk r-däck (Toyo 888R) 1:25,90
Pasen Honda S2000, vit Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck, modifierad 1:26,06
Henrik Vauxhall VX220, blå Rak 4, turbo, 2.0liter, ca300hk (Stage2) 1020kg, 3.3kg/hk r-däck 1:28,81
Okyo Honda Civic EK9, silver Rak 4, NA, 2.0liter, ca190hk? 1100kg?, 5.8kg/hk r-däck, modifierad 1:29,40
Redcat Opel GT, svart Rak 4, Turbo, 2.0liter, 312hk (BSR) 1410kg, 4.5kg/hk r-däck 1:30,56
Fonzeka Honda S2000, röd Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck 1:31,44
Aarko Honda S2000, blå Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk 1370kg, 5.7kg/hk r-däck 1:31,50
Petter Nissan 370Z, svart V6, NA, 3.7liter, 328hk 1615kg, 4.9kg/hk r-däck 1:32,32
Error Vauxhall VX220, gul Rak 4, NA, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk gatdäck 1:34,63
(1:34,84)*
Pasens kompis Time attack-racer baserad på Evo, mattsvart Rak 4, Turbo (? hk) (? kg) r-däck, racerbil 1:37,47
Anders Mini Cooper S, ljusblå Rak 4, NA, 1.6liter, 174hk 1210kg, 7.0kg/hk gatdäck 1:37,84
Erik Suzuki Swift Sport, vit Rak 4, NA, 1.6liter, 136hk 1130kg, 8.3kg/hk r-däck 1:37,91
(1:34,75)*
Sebbe Subaru Legacy Wagon, svart R4, diesel, 2.0liter, 149hk 1580kg, 10.6kg/hk gatdäck 1:41,37
Martin Mazda Miata (NA), röd Rak 4, NA, 1.6liter, 115hk 1120kg, 9.7kg/hk gatdäck 1:42,90
Tobias Mazda Miata (NA), röd Rak 4, NA, 1.6liter, 115hk 1120kg, 9.7kg/hk gatdäck 1:44,13
Mark Chevrolet Corvette (C6) Z06, orange V8, NA, 7.0liter, 377hk 1520kg, 3.0kg/hk gatdäck 1:50,90
(1:41,60)*

Pulver (hk) och fett (kg) på de modifierade bilarna är uppskattningar.

* = Annan förare

Korrigeringar eller andra åsikter?

Det finns fler bilder på de flesta ekipage.

Tiderna


>> Mera bilsport