Tillbaka
10 juni 2021

Konbana på Lunda flygfält

6 juni 2021

Sveriges Nationaldag firades med stekhet konbana.

Jag hade hyrt Lunda flygfält utanför Gimo för att köra konbana och bjudit in upp till max 15 glada kompisar. Inte för att minimera möjlig smittospridning i dessa tider, utan för att erbjuda mycket körtid åt alla närvarande. Dessutom är det förstås ett relativt säkert sätt att träffas i dessa tider: Ett fåtal deltagare, helt utomhus, viss tid ensam i din bil, och i övrigt inga kramkalas..

Det anmälde sig ett gäng från Hondaklubben samt några övervintrare från Speedster-gänget. Fast de kör inte Speedster längre, utan tex Lotus Exige och Opel GT. Sedan blev det några avhopp av olika anledningar (hur är det möjligt?), så jag lade ut en tråd även på rejsa.nu en vecka innan, och snart var listan full igen. Totalt blev vi 14 bilar.

Väderprognosen sade stekhett väder så jag bad Lasse ta med sitt nyinköpta mektält för att kunna ge tidtagaren lite skugga. Det var nog tur. Det fläktade knappt, och utan tältet hade det blivit helt olidligt. Nu tog hettan ut sin rätt i slutändan för framåt fyratiden var det ingen som orkade köra längre och vi packade ihop.

Det var väldigt varmt redan sju på morgonen, över tjugo grader. Jag tog med mig min kompis Lasse så att jag kunde få med mig två bilar upp. När vi anlände halv nio stod det redan en sugen kille där. Vi satte snabbt upp konbanan tillsammans. Det blev vår vanliga V-Sprint: start och mål i östra ändan, 4-5 tvära svängar, den gamla A-sprinten, och 4-5 öppna konor innan vändningen.

Framåt niotiden hade de flesta deltagare anlänt, och efter förarmötet körde vi följevarv för alla. Det var en salig blandning av bilar. Vi var fyra Honda och tre Ford, samt Porsche, Lotus, Mercedes, Opel, Nissan, Subaru, och Toyota. Även Honda-bilarna var rätt olika sinsemellan: fyrhjulsdrift, bakhjulsdrift, framhjulsdrift (både original Type-R och dedikerad trackracer).

Körningen vidtog direkt, till och med innan vi hann sätta upp tidtagningen. Sedan blev det en lång kö av bilar som lajnade upp, och som satte fart så fort föregående ekipage hade kört färdigt. Jag kom inte ut på banan förrän framåt tiotiden, när jag satte två snabba repor med NSX:en. Tyvärr med en förtretlig konträff på den andra, den snabbaste repan för mig. Jag nuddade ju knappt konen..

Speedsterspeed satte snart (som vanligt) dagens snabbaste tid, i en snygg och helt odramatisk körning. Jonas i GT4:an var het på gröten, sugen på att slå honom, och det var klart inom räckhåll. Hade han inte fått en konträff på sin snabbaste repa så hade ordningen sett annorlunda ut. Mycket imponerade körning av bägge två.

Lite senare på förmiddagen anlände Magnus Thomé från rejsa med sin nya racer, den omskrivna Toyota GR Yaris. Han är alltid snabb, och han satte mycket riktigt några snabba tider, tillräckligt för tredje bästa tid. Han hade med sin tjej, och vid lunchtid var de nöjda och drog vidare ut på Roslagens härliga småvägar. Tack för besöket!

Det fanns också ovanligt många Fordar på besök, en grå och två blå. Speciellt Peter i sin gråa Focus RS var ruggigt snabb. Duktig chaufför och optimerad bil med rejäla 275:or runtom innebar femte bästa tid. Bra kört! Han försökte även övertyga mig om att ett besök på Funäsdalen Speed Weekend första helgen i februari är värt besväret. Kanske det..

Tyvärr tog däcken slut på den ena blåa Forden efter lunch, efter flera snabba repor. Den andra blåa Forden fortsatte hela eftermiddagen och förbättrade sina tider konstant. Skoj att se. Det fanns även två Honda Civic på plats. Min kompis Lasse körde upp min Type-R och Okyo hade med sin snabba trackday-racer.

Jag lyckades sätta sjätte bästa tid, strax efter den gråa Forden. Okyo är alltid snabb och tog sjunde tid, lite efter mig. Lasse körde några pass med min Type-R, men ville inte våldköra någon annans bil, så det gick förstås något saktare. Därefter kom Redcat i sin snabba Opel GT, rutinerad och som vanligt med bra fart, på åttonde tid.

Dagens underhållning stod Daniel för i sin kompressormatade S2000. Det gick på tvären mest hela tiden :) Kanske inte helt optimalt för tiderna, men mycket underhållande att se, och förvånansvärt snabbt med dagens tionde bästa tid. Hoppas att däcken höll hela vägen hem!

Rookien Axel som anmälde sig sent fick en plats med sin nyinskaffade MB-AMG A45. Den gick som ett spjut, och med lite mer träning på att köra konbana kommer det att gå betydligt fortare. Under dagen lyckades han sänka sina tider från 1:52 ner till 1:32. Wow!

Även Subarun var nyinskaffad, och Lasse (#3) kunde se en stadig sänkning av sina tider genom ett flertal försök. Det syntes att bilen trivdes i konbanan. Petter i sin klassiska 370Z är en van rattvridare, men bilen passar inte helt perfekt i en tajt konbana lagd för Speedsters och liknande lättviktare. Den går fint ändå.

Det viktiga är ju inte heller att vara snabbast. Det viktiga är att lära känna sin bil och kunna hantera den i trängda lägen ute i trafiken. Det är även viktigt att ha skoj under tiden! Och det hade vi verkligen. Värmen gjorde dock att alltfler kände sig nöjda under eftermiddagen och drog sig hemåt. Vid fyratiden var vi bara fyra Honda kvar, och efter att Daniel provat att svarva däck var vi färdiga.

Lasse och jag körde hemåt vid halv fem på Roslagens kurviga småvägar. Det blev inte riktigt samma vägar jag brukar välja, första biten ner till Alunda var ny, vägen till Knutby var delvis ny, efter Rånäs blev det helt ny väg ner via Mörby, Malmby, Frösunda, Vallentuna och Skålhamra. Det var också ovanligt mycket annan trafik ute på dessa småvägar, men till slut kom vi hem med breda leenden.

Tack alla för en trevlig Nationaldag..


Dagens konbana: V-Sprint

Samma V-sprint som vanligt; Start och mål i östra ändan. Mycket tajt start som efter 4-5 svängar direkt övergår i den gamla A-sprinten. Därefter öppnar den upp, men har en relativt tvär sväng strax innan vändningen i västra ändan. Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål.

 

Listan

Kött Kärra Pulver Fett Grepp Bästa tid
Speedsterspeed Lotus Exige Cup, orange V6, SC, 3.5liter, 350hk 1250kg, 3.6kg/hk r-däck 1:22,94
Jonas Porsche Cayman GT4, grå Boxer 6, NA, 3.8liter, 385hk 1472kg, 3.8kg/hk r-däck 1:23,06
Magnus Toyota GR Yaris, orange Rak 3, Turbo, 1.6liter, 261hk 1368kg, 5.2kg/hk r-däck 1:24,37
Christer Honda NSX, röd V6, TT/Hybrid, 3.5liter, 582hk 1854kg, 3.2kg/hk gatdäck 1:24,97
Peter Ford Focus RS (2016), grå Rak 4, Turbo, 2.3liter, 350hk 1583kg, 4.5kg/hk r-däck (275), modifierad 1:25,63
Christer Honda Civic Type-R, vit Rak 4, Turbo, 2.0liter, 310hk 1460kg, 4.7kg/hk r-däck (Toyo 888R) 1:25,71
Okyo Honda Civic EK9, silver Rak 4, NA, 2.0liter, ca190hk? 1100kg?, 5.8kg/hk r-däck, modifierad 1:26,66
Redcat Opel GT, svart Rak 4, Turbo, 2.0liter, 312hk (BSR) 1410kg, 4.5kg/hk r-däck 1:28,13
David Ford Focus RS (2017), blå Rak 4, Turbo, 2.3liter, 350hk 1583kg, 4.5kg/hk r-däck 1:28,69
Daniel Honda S2000, silver Rak 4, Kompressor, 2.2liter, ca400hk? c1320kg, 3.3kg/hk r-däck (?), modifierad 1:28,81
Lasse H Honda Civic Type-R, vit Rak 4, Turbo, 2.0liter, 310hk 1460kg, 4.7kg/hk r-däck (Toyo 888R) 1:31,03
Axel Mercedes-Benz A45 AMG, vit Rak 4, TT, 2.0liter, 360hk 1720kg, 4.8kg/hk gatdäck 1:32,43
Lars A Subaru BRZ, vit Rak 4, NA, 2.0liter, 200hk 1305kg, 6.5kg/hk gatdäck (?) 1:32,57
Petter Nissan 370Z, svart V6, NA, 3.7liter, 328hk 1615kg, 4.9kg/hk r-däck 1:33,94
Niklas Ford Focus ST (2010), blå Rak 5, Turbo, 2.5liter, 225hk 1520kg, 6.8kg/hk gatdäck (?) 1:34,97

Pulver (hk) och fett (kg) på de modifierade bilarna är uppskattningar.

* = Annan förare

Korrigeringar eller andra åsikter?

Det finns fler bilder på de flesta ekipage.

Tiderna


>> Mera bilsport