Tillbaka
7 juni 2022

Konbana på Lunda flygfält

6 juni 2022

Sveriges Nationaldag firades med en het konbana, igen.

Jag brukar anordna konbanekörning en eller två gånger per år på Lunda flygfält utanför Gimo. Även i år hade jag bokat Nationaldagen. I år var det dock lite dålig fart på anmälningarna, och vi kom bara upp till tretton bilar. Sedan är det som vanligt några sena avhopp, det var tekniska fel, sjukdom och liknande.

När dagen var inne dök det upp nio ekipage. Det var en salig blandning av både bilar och människor. Jag kom med vår gamla S2000 eftersom det satt en omgång gamla däck jag ville slita ut. Okyo kom med sin race-Civic, Speedsterspeed med sin fina Lotus, och Redcat hade sålt sin GT och körde trimmad Swift. Far och son Falk kom med trimmad GT86 och Filip med en Genesis Coupe.

Nya ansikten var Reine med sin Speedster, Lekås med sitt otroligt minimala bygge med hojmotor, samt familjen Azzarri där sonen och dottern körde Clio Cup Junior. Även pappa Azzarri tog en sväng, både med Clion och dragbilen, en Tesla Model X. Första gången jag sett en elbil i konbanan. Fast jag tror faktiskt att den passade bättre än den Saab Kombi med automat och takbok jag hjälpte till att lotsa runt för länge sedan.

För en gångs skull var jag på plats tidigt, men Redcat stod ändå och väntade. Vi lade snabbt vår vanliga konbana som vi kallar för V-Sprint. Några tvära svängar i början, A-Sprint i mitten, och sedan ett lite öppnare parti mot vändningen innan det är samma spår tillbaka. Den är rätt utmanande och det är skoj att höra att även erfarna rattvridare uppskattar den.

Efter sedvanligt förarmöte och långsam provrunda genom banan var det dags. För att få fart på folk körde jag först. Det märktes tydligt att mina däck var gamla och erbjöd väldigt dåligt grepp. Det sladdade mest både hit och dit utan att det gick särskilt fort. Fast det skrek åtminstone högt från dem :-)

Unge herr Falk satte omedelbart en bra tid, men de flesta började med att känna sig fram medan de sakta ökade tempot medan temperaturen steg både i luften och i däcken. Både Lekås och Speedsterspeed inledde också med bra fart från början. Däremot tränade barnen Azzarri en stund på taxirakan innan de körde ut i den riktiga konbanan.

En strålande företagsamhet från pappa, som är ute i god tid för att lära barnen att köra bil på riktigt. Yngsta dottern är ju bara 13 år, och hon kommer att ha god tid på sig att utveckla sin talang. De var inte så snabba från början, men sonen sänkte sin tid under dagen med hela 31 sekunder, och dottern med 19 sekunder.

Dagen fortlöpte på ungefär samma sätt. Glatt umgänge i depån, snabba svängar i konbanan, och sköna strålar från solen. På förmiddagen var vädret 'lagom', med viss molnighet men i övrigt skönt, och på eftermiddagen gassade solen från klar himmel. Jag lyckades förstås bränna mig ytterligare fastän jag hade på både solkräm och solhatt.

Tiderna sjönk under dagen. Det var förstås stor skillnad i vilken takt som förbättringen skedde. Till exempelvis Speedsterspeed körde 23 repor med max 3,7 sekunder i skillnad. Mellan dagens första repan och den snabbaste skiljde det bara 1,97 sekunder för honom. Även Falk och Lekås körde mycket jämnt, från första repan till den snabbaste skiljde det 3,28 resp 3,74 sekunder.

Jag förbättrade mig 4,03 sek, Redcat 6,21 sek, Okyo 7,78 sek, Filip 15,87 sek och Reine 20,09 sek. Då kan man notera att både Filip och Reine körde med nyinköpta bilar som de inte 'kunde' så bra från början. Efter denna dag kan man konstatera att de känner sina bilar betydligt bättre. Hamnar man i en nödsituation i trafiken är det bra att veta hur bilen kommer att reagera..

Solen fortsatte att gassa intensivt och så småningom började de flesta deltagare känna sig alltmer mätta på att gasa. Nästan alla höll dock ut till klockan fem när det var dags att plocka ihop. Jag fick hjälp att plocka ihop koner och annat, och sedan var det tack och ajöss. Vi ses nästa år!

Som vanligt körde jag härliga och slingriga småvägar hem genom Roslagens innersta. Det var ovanligt lite trafik och jag kunde rulla på nästan trafiktomma vägar genom ett vackert, soligt och leende landskap ner till Väsby. Jag var hemma strax efter halv sju, helt utmattad efter helgens strapatser. Fast eftersom prognosen lovade regn i veckan blev det nästan två timmars gräsklippning som lök på laxen.

Bästa sättet att fira Sveriges Nationaldag..


Dagens konbana: V-Sprint

Samma V-sprint som vanligt; Start och mål i östra ändan. Mycket tajt start som efter 4-5 svängar direkt övergår i den gamla A-sprinten. Därefter öppnar den upp, men har en relativt tvär sväng strax innan vändningen i västra ändan. Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål.

 

Listan

Kött Kärra Pulver Fett Grepp Bästa tid Förbättring
Lekås Warp1 hembygge, silver Twin, NA, 1.0liter, 125hk 519kg, 4.2kg/hk r-däck, bygge 1:22,07 0:03,74
Niklas Toyota GT86, vit Rak 4, NA, 2.0liter, 200hk 1314kg, 6.6kg/hk r-däck, moddad 1:22,25 0:03,28
Speedsterspeed Lotus Exige Cup, orange V6, SC, 3.5liter, 350hk 1250kg, 3.6kg/hk r-däck 1:23,16 0:01,97
Okyo Honda Civic EK9, silver Rak 4, NA, 2.0liter, ca190hk? 1100kg?, 5.8kg/hk r-däck, moddad 1:28,22 0:07,78
ZyBeR Opel Speedster T, silver Rak 4, Turbo, 2.0liter, 200hk 1010kg, 5.0kg/hk r-däck 1:29,60 0:20,09
Christer Honda S2000, röd Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk 1350kg, 6.3kg/hk gatdäck (slitna) 1:30,41 0:04,03
Redcat Suzuki Swift Sport, vit Rak 4, NA, 1.6liter, 136hk 1130kg, 8.3kg/hk r-däck 1:31,94 0:06,21
Filip Genesis Coupe, vit V6, NA, 3.8liter, 303hk 1615kg, 5.3kg/hk gatdäck 1:32,19 0:15,87
Daniel Tesla X, grå Elmotor, 814hk 2600kg, 3.2kg/hk gatdäck 1:43,07 *
Max och Paula Renault Clio Junior Cup, grå Rak 4, NA, 1.4liter, 85hk c900kg, 10.6kg/hk gatdäck, racer 1:50,87 (M)
2:23,68 (P)
0:31,38 (M)
0:19,26 (P)

Pulver (hk) och fett (kg) på de modifierade bilarna är uppskattningar.

* = konträff

Korrigeringar eller andra åsikter?

Det finns fler bilder på de flesta ekipage.

Tiderna


>> Mera bilsport