Tillbaka
9 maj 2023

Konbana på Lunda flygfält

6 maj 2023

Konbana med nya lillbilen för mig, trasigt däck på E4:an för sonen.

I lördags var det dags att köra konbana på Lunda flygfält. Det var även dags att testa den nya lillbilen och se hur den beter sig på gränsen. Jag hade samlat ihop tjugo ekipage, bland annat skulle den ena sonen komma upp tillsammans med en av hans kompisar som håller på att ta körkort. Ett perfekt utbildningstillfälle.

Trasigt däck på E4:an

De skulle köra med vår Type-R. Jag bytte till r-däck på den i torsdags, och jag körde en sväng med den på fredagen för att kolla att allt funkade som det skulle. De skulle även köra lite senare än mig, eftersom jag skulle upp tidigt, öppna grindarna och lägga bana först.

Det gick inte bra. När de hade kört några kilometer stannade sonen och ringde eftersom han tyckte att däcken lät konstigt och ett framdäck såg ut att ha lite tryck. Men eftersom r-däck låter väldigt mycket och dessutom har mindre tryck föreslog jag att det skulle fortsätta. Försiktigt.

De hann ut på E4:an och låg i vänsterfil när hela däcket plötsligt släppte helt från fälgen. På framhjulet. Jag har aldrig varit med om något liknande. I vilket fall som helst lyckades de ta sig säkert in till vägrenen. Otroligt bra gjort. Det bästa i kråksången är att de gjorde allt rätt därefter.

De satt kvar i bilen och ringde efter bärgning. Kompisen på höger sida hoppade ut och satte upp en varningstriangel. Sedan kom det en assistansbil relativt fort och ställde sig bakom dem. Under tiden lyckades frugan få tag på en kompis som var hemma och kunde hjälpa till. Stort tack, Benci! De åkte upp med vanliga hjul och bytte på plats så det gick att köra hem. Däremot var killarna lätt avskräckta och var inte sugna på att köra konbana alls. Trist!

Konbana på Lunda

Under tiden var det full aktivitet uppe på Lunda. Det stod redan tre bilar och väntade när jag kom fram. Vi lade snabbt vår unika konbana, V-Sprint, som vi brukar använda. Start och stopp på samma ställe, extremt tajt i början/slutet, relativt tajt i mitten med varierande avstånd, och lite öppnare längst upp innan vändningen. Banan erbjuder flera svårigheter och brukar uppskattas.

Vi hade förarmöte vid niotiden och körde ett följevarv innan vi satte igång. Alla hade inte kommit, utan det var flera som anlände lite senare under förmiddagen. Har du varit med tidigare kan det funka, men om du är rookie blir det lite tokigt. Speciellt för den nyanlände rookien..

Nåväl, de tidigt anlända deltagarna fick betydligt mer körtid än de andra. Totalt kom 15 av 20 anmälda. Sonen och hans kompis var avtända efter sin trista upplevelse, en kille var sjuk, en kille hade skrivit fel datum och kom inte åt bilen, och två dök inte upp av okänd anledning.

Bland deltagarna var det en blandning av kända ratträvar, okända ratträvar och rookies. Till de mest kända ratträvarna hör Okyo med sin räjsiga Civic, Mange och Emma med sin tjusiga RSX, och Error som bytt till Miata. Andra kändisar är Lekås med sitt hembygge, Reine med sin Speedster, Henrik med sin VX220, och Lars med sin BRZ.

Bland de för mig okända ratträvarna fanns Magnus med sin BMW M2, Johan med sin Exige, och Tord med sin svarta GR Yaris. Osäker om jag skall räkna in Torbjörn med sin BMW bland ratträvarna för jag hann inte prata så mycket med honom. Dessutom fanns Error's kompis Lukas med BMW, Backman med Civic Type-R, och Carl med GR Yaris på plats för att utvecklas i konkörningens ädla konst.

När det var min tur slog jag av alla körsäkerhetssystem, inkl ESC och TC. (ESC = Electronic Stability Control = antisladd, TC = Traction Control = greppkontroll). Det började inte bra, jag gasade för hårt inför vändningen och gjorde en vacker piruett. Fast fram till dess höll sig bilen imponerande fast i asfalten - så fort det blev lite värme i däcken.

Nästa repa var jag lite försiktigare med gasen, och satte omedelbart en bra tid. Bilen är verkligen stabil som en klippa genom alla tvära kast, fastän jag pushar den hårt. Om jag bortser från den första repan med piruetten lyckades jag köra med väldigt lika tider under varenda repa, i mina ögon ett bevis på att den är dessutom är väldigt lättkörd och tillgänglig.

Fast i en lite senare repa på eftermiddagen lyckades jag placera ett bakhjul utanför asfalten efter vändningen, bilen vände på en femöring och vi fortsatte framåt med rumpan först. Det innebar att jag förstås lyckades backa rakt över första konen. Ingen skada skedd, inte ens ett märke. Men ytterligare en bra läxa.

Övriga deltagare utvecklades i olika takt. Det syntes att speciellt Lekås och Henrik är erfarna rattvridare, de satte konstant oerhört snabba och jämna tider hela dagen. Magnus började lätt försiktigt, men ökade farten från pass till pass, och satte på slutet av dagen en riktigt snabb tid. Även Lars, Johan och Reine är erfarna, de leverade också snabba och klart jämna tider. Snyggt kört!

Det är större variation i tiderna från Tord. Han hade bra kräm i bilen och körde med samma motto som mig: Hellre för mycket gas än för litet! Hans GR Yaris vinglade ibland våldsamt under framfarten. Ibland gick det vägen och ibland inte. Jag tror dock att han hade mest roligt av alla.. :D

Även Okyo är erfaren och han leverade snabba och jämna tider. Hans högvarviga motor lät riktigt gött när han drog på, men det var tydligen delvis på grund av ett hål.. Mange och Emma kom direkt från Ålandsfärjan och fick en sen start på dagen, men det kompenserade de med grym körning i deras härligt blåa RSX.

Torbjörn började långsamt, men blev snabbt mycket snabbare. Från första passet sänkte han sig hela sexton sekunder. Lukas hade mycket krut i motorn och använde det. Vilket innebar att han blev lite sen i svängarna ibland, och fick några konträffar. Under dagen började han få mer flyt, fast hans bästa tid är ändå från förmiddagen.

Error har kört konbana med Speedster under många år, men en dålig rygg har gjort att han nyligen sadlat om till Miata. En bra sportbil, fast den kärra med minst hästar per kilogram i det här illustra sällskapet. Han körde in sig på bilen, och sänkte sig konstant under dagen.

Error vågade även låna ut bilen både till mig och min kompis Lasse, som följde med utan egen bil och skötte protokollet under dagen. Stort tack Lasse! Givetvis även stort tack till Error! Det är alltid intressant att få prova en annan bil, och speciellt en rolig bil som en Miata.

Ett nytt ansikte för mig var Backmn, som var där tillsammans med sin flickvän. De körde in sig på sin Civic Type-R. Märkligt nog satte han sina bästa tider direkt. De bästa två var dock med konträff, så de räknas bort. Jag misstänker att antingen tog däcken slut, eller så tog han i för hårt. Av egen erfarenhet vet jag det brukar straffa sig..

Även Carl var ett nytt ansikte. Han körde GR Yaris, och försökte lära sig bilen. Carl hade varit på bandag, men kände sig nervös när GT3:or flög om i hög fart på bägge sidor av bilen. Det är en av fördelarna med att köra konbana. Carl började försiktigt och ökade sedan i sin egen takt.

Han tyckte dock att det var lite svårt att hitta flytet, speciellt i de allra tväraste svängarna. Jag rådde honom att slå av tempot, och fokusera på att hitta en jämn rytm genom svängarna, ungefär som när man åker offpist i mjuk pudersnö. Förhoppningsvis hjälpte det lite, för Carl satte sin bästa tid i sista åket.

Vi höll på så länge vi fick, till jämnt klockan sjutton. Sedan fick jag god hjälp med att plocka in konor och städa upp. Tack för det! Det innebar att vi kunde stänga grindarna och köra hemåt relativt tidigt. Det blev som vanligt småvägar hem genom Uppland. Jag kunde konstatera att den nya lillbilen inte funkade så bra där, det blev alltför stötigt.

Nåväl, efter att skjutsat hem Lasse var jag hemma innan sju, och kunde undersöka förödelsen som det trasiga däcket skapat. Det såg inte vackert ut. Därefter var det bara att plocka in, spara bilder, ladda batterier och packa om. För nästa morgon var det åter tidig uppgång för att hinna till banmötet på Gelleråsen innan nio.


Dagens konbana: V-Sprint

Samma V-sprint som vanligt; Start och mål i östra ändan. Mycket tajt start som efter 4-5 svängar direkt övergår i den gamla A-sprinten. Därefter öppnar den upp, men har en relativt tvär sväng strax innan vändningen i västra ändan. Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål.

 

Listan

Kött Kärra Pulver Fett Grepp Bästa tid
Christer Porsche GT4RS, röd Boxer 6, NA, 4.0liter, 500hk 1588kg, 3.2kg/hk r-däck 1:21,97
Lekås Warp1 hembygge, silver Twin, NA, 1.0liter, 125hk 519kg, 4.2kg/hk r-däck, bygge 1:22,19
Henrik Vauxhall VX220 Turbo, blå Rak 4, Turbo, 2.0liter, 196hk 1020kg, 5.2kg/hk r-däck (?) 1:26,25
Magnus N BMW M2, vit Rak 6, Turbo, 3.0liter, 370hk 1605kg, 4.3kg/hk r-däck (?) 1:26,87
Lars A Subaru BRZ, vit Rak 4, NA, 2.0liter, 200hk 1305kg, 6.5kg/hk gatdäck 1:26,88
Johan Lotus Exige, svart Rak 4, NA, 1.8liter, 222hk 1024kg, 4.6kg/hk r-däck (?) 1:27,04
ZyBeR Opel Speedster T, silver Rak 4, Turbo, 2.0liter, 200hk 1010kg, 5.0kg/hk r-däck 1:27,31
Tord Toyota GR Yaris, svart Rak 3, Turbo, 1.6liter, 261hk 1368kg, 5.2kg/hk r-däck 1:28,68
Okyo Honda Civic EK9, silver Rak 4, NA, 2.0liter, ca190hk 1100kg?, 5.8kg/hk r-däck, moddad 1:29,04
M@nge & Emma Acura RSX, blå Rak 4, NA, 2.0liter, 212hk 1180kg, 5.6kg/hk r-däck 1:33,22
(1:47,69)*E
Torbjörn BMW 330Ci Coupé, silver Rak 6, NA, 3.0liter, 231hk 1510kg, 6.5kg/hk gatdäck 1:34,12
Lukas BMW 335i, rödorange Rak 6, NA, 3.0liter, 306hk 1585kg, 5.2kg/hk gatdäck 1:34,38
Error Mazda Miata, svart Rak 4, NA, 1.6liter, 110hk 1135kg, 10.3kg/hk gatdäck (?) 1:35,69
Backmn Honda Civic Type-R, grå Rak 4, NA, 2.0liter, 200hk 1280kg, 6.4kg/hk gatdäck (?) 1:36,81
Carl Toyota GR Yaris, vit Rak 3, Turbo, 1.6liter, 261hk 1368kg, 5.2kg/hk r-däck (?) 1:46,38

Pulver (hk) och fett (kg) på de modifierade bilarna är uppskattningar.

Klicka på resp bild för 900x600. Klicka igen för att stänga.

Korrigeringar eller andra åsikter?

Det finns fler bilder på de flesta ekipage.

Tiderna


>> Mera bilsport