Tillbaka
14 november 2012

MSLS-final

2012-10-13

Benci

 

Här kommer mina minnen från helgens tävling. :-)

Vi skulle revanschera oss från Sviestad, då vi hade problem med en bluddrande motor i Hondan.
Felet visade sig vara igensatta spridare, fuelrail och bränslefilter.
Och allt var nu rengjort och fixat.
Dessutom hade vi fått med oss två glada medlemmar från Hondaklubben, Okyo och Maniac, som skulle agera tankpersonal.

---------------------------------------------------------

Bilen gick bra på träningen på fredag kväll, men höll dock att ta slut i en förskräckelse.
På mitt 4:e varv började det lukta bensin i kupén! Mycket bensin!

Det visade sig att fuelrailen inte var ordentligt fastskruvad och hade skakat loss.
Det sprutade ut bensin mellan spridarna och fuelrailen, som lade sig i 2 stora pölar på insuget, där det bildas en liten skål mellan kanalerna.
Som tur var gick det att skruva tillbaka allt och höll tätt sedan.

----------------------------------------------------------

Vi fick en bra startposition, nr.13, jämfört med på Sviestad, då vi startade sist.
Rogge gjorde en fantomstart, plockade några bilar direkt innan vänstern och efter 2 varv var vi uppe på 7:e plats.
Jag stod på pressläktaren och skrattade, när jag såg Hondan dra iväg från klass 5 bilar på långrakan.
Bilen gick fort!
Rogge satte klassens snabbaste tid på dem första varven, 1:33,9s!!!
Vi var i överlägsen ledning i klassen efter första passet!
Det skulle bli en bra dag.

---------------

Jag hade andra passet och på mitt första varv känner jag att bilen inte är helt OK.
Den bluddrar igen!!
Och bluddrandet tilltog under dagen, med tappad motoreffekt som följd.

Från att ha toppat ca 200km/h på långrakan, sjönk bilen ner till knappt 170km/h.
Våra Klass 4 konkurenter körde ifrån oss på rakorna.

Det var ett ganska grisigt race, med mycket avåkningar i Mjölby, samt 2 större incidenter, bägge strax framför mig.

Så jag fick vara med om ett av mitt livs största frustrationsmoment.
Att köra ca 45min bakom PaceCar.
Men det räddade kanske våra framdäck.

Jag körde så hårt det gick i kurvorna, för att kompensera det långsamma rakt-fram körningen.
Både Krister och jag höll ungefär samma tempo som dem övriga i Klass 4, dvs, 1,38s - 1,42s.
När väl Krister kom i mål så var det inte mycket kvar av vänster framdäck.

--------------------------

Mvh Benci