Tillbaka
2 augusti 2013

MSLS-heat 2

2013-05-11

 

Jag har alltid gillat att köra fort.

Jag ställde upp som förare i MSLS-finalen på Mantorp i höstas. Vi vann fastän bilen gick på tre cylindrar. Nu hade jag blivit övertalad till att ställa upp och köra bilen när den gick som den skulle, det vill säga som ett skott.

Den hade gått bra i premiären, och den gick bra under träningen. Men det visade sig bli en rejäl besvikelse. Under loppet visade sig bilen gå allt sämre, och när det var dags att köra mitt första pass så gick den bara på två cylindrar..

Vi är förstås inte helt säkra, men det är mycket sannolikt att vi hade köpt dålig bensin. För det var inte bara vi som hade stora problem, utan det var fem andra stall också. Och alla som hade problem hade tankat 98 oktan på Statoil precis utanför banan..

Vi försökte med allt vi kom på, vi hällde i k-sprit, vi bytte spridare, och vi köpte annan bensin (det är ju ett åttatimmarslopp), men inget hjälpte mer än tillfälligt. Så efter fem-sex timmar beslöt vi oss för att bryta, och packade ihop allting.

Fast när vi var nästan färdiga sade någon att vi (stallägaren) borde tänka på totalställningen, och bilen åtminstone borde få rulla få poäng för målgång, dvs fortfarande rulla när loppet flaggas av vid femtiden. Så det var bara att rulla ut igen. Fast jag stannade inte kvar.

Jag kände att det inte var intressant att sitta och rulla runt på varvtider runt 1:30 när alla andra kör runt 1:00. Det är inte bara trist, utan det är även farligt. Så jag önskade lycka till, och åkte hemåt vid fyratiden efter att ha hjälpt stallet att rulla ut.

Jag fick åtminstone en trevlig tur på småvägarna till och från Linköping med skapligt väder.

 


Serie: MSLS (msls.info)
Klass: Klass 1
Team: Autohallen
Nr: #22
Bil: Honda Civic
Förare A: Rogge
Förare D: David
Förare C: Christer
Längd: 8h
Antal varv: 139
Plats: "DFL"

 


Bilder