Tillbaka
8 oktober 2019

KAK Långlopp (3h)

2019-09-18

 

Jag har alltid gillat att köra fort.

I somras anmälde jag mig som reservförare till KAK årliga tretimmarslopp på Gelleråsen. Jag hade inte hört något mer så jag trodde inte att det skulle bli något. Men sent på tisdag eftermiddag fick jag en förfrågan, och eftersom onsdagen fortfarande var avbokad (dvs fri från möten) i kalendern sade jag förstås ja.

Det var Patrik som driver Gocart Stockholm som saknade en förare och behövde förstärkning. Den andra föraren var Mona, som tävlar i dragracing och även är instruktör i karting. Med mig blev vi tre förare, optimalt för ett tretimmarslopp. Totalt sett var det 14 team, med antingen två eller tre förare i varje team.

Vi lämnade Stockholm vid sexsnåret på morgonen och fastän polisen hade fartvecka med utökade hastighetskontroller var vi framme strax innan nio. Efter morgonfika blev det instruktioner och säkerhetsgenomgång innan ombyte och träningskörning. Jag fick äran att värma upp de kalla däcken. Det gick dock fort, och utan missöden, och efter 5-6 varv var jag nöjd.

Därefter körde Mona och sedan Patrik. Det var dock tydligt att Mona inte kände sig riktigt bekväm för det gick lite långsammare än förväntat. Tyvärr hann hon inte köra ett extra träningspass efter Patrik, utan plötsligt var det dags för ett Super Pole varv, dvs att bestämma startordningen utifrån ett enda snabbt varv.

Jag fick även äran att köra Super Pole. Jag gillar banan och dess sköna harmoni, men jag har bara kört där en gång innan, och då i en bakhjulsdriven standardbil. Nu körde alla i identiska racepreppade Volvo C30 (1095 kg, 160 hk) med framhjulsdrift, och dessutom hade ett flertal team toppat med proffs, dvs betalda tävlingsförare. Dessutom bromsade jag på mig en smula i hårnålen så min tid räckte bara till sjunde startplats.

Men man vinner inte ett långlopp utifrån startpositionen, och vi var ju ändå i den övre hälften. Efter lunch var det dags för start. Jag gavs förtroendet att köra första passet, inklusive starten, delvis för att det brukar hända mest saker de första varven när alla ligger riktigt tätt på varandra.

Jag fick en bra start, men inte tillräckligt bra för att vinna några platser. Hade det varit rallycross (dvs tillåtet med viss kontakt) hade jag definitivt tagit minst en plats, kanske två, men nu föll jag in precis bakom killen framför. Det visade sig att jag var snabbare i alla kurvor, men på rakorna var vi precis lika snabba, vilket betydde att jag inte kunde passera honom utan risk för kontakt.

Jag låg precis bakom honom i uppåt tio varv innan han till slut blev blåflaggad, dvs beordrad att släppa fram mig. Sedan försvann han snabbt i backspegeln och jag kunde börja jaga nästa bil. Några varv senare var jag ikapp. Men det var lika svårt att köra om så jag lade mig återigen direkt bakom. Efter ytterligare några varv fick han blåflagg och jag kunde åter passera riskfritt och gasa vidare.

Det var dock snart tid för förarbyte. Alla team var tvungna att byta förare efter 20 minuter, och nu var det dags för Mona. Efter ett halvskapligt snabbt byte gasade hon ut på banan, men det visade sig att hon inte gillade att ha så många bilar runt sig och körde klart defensivt. Jämfört med min bästa varvtid på 1:24 låg hon på 1:58..

Med undantag för två team som krockade sina bilar och en bil som gick sönder hamnade vi därför snart på sista plats. Patrik var taggad till tusen när det var hans tur, men vi låg flera varv efter närmaste team, och det gick helt enkelt inte att köra in så mycket tid. Hans bästa tid låg runt 1:27 och han hade behövt upphäva naturlagarna för att kunna påverka placeringen.

Efter en timmes rejsing var det åter dags för ett pass för mig. Efter ett snabbt byte gasade jag ut och fick några fria varv innan jag hann ifatt två bilar. Den första bilen släppte ganska snällt på den bortre halvrakan efter jag legat som klistrat bakom honom i ett varv. Den andra bilen låg på andra plats och ville inte släppa förbi mig.

Men efter att åter legat som klister bakom honom i kanske fem varv blev han blåflaggad och var tvungen att släppa förbi mig. Sedan hade jag åter några fria varv, och kunde fokusera på att hitta harmoni i körningen. Jag lyckades till slut komma ner på 1:23,26 som bästa varvtid, vilket skulle visa sig vara sjätte bästa totalt.

Jag hade hoppats att komma ner på 1:22 där de allra bästa tiderna låg, men med tanke på att de är proffs är jag rätt nöjd ändå. Istället var det dags för Mona att köra. Vi beslöt att hon skulle ta den obligatoriska tankningen på sitt pass för att minimera förlorad tid, men istället hamnade hon i kö till tankningen.. Nåväl, vi låg ju sist ändå.

Efter Mona var det dags för Patrik. Hans tider började att sakta krypa ner, men han blev ändå omkörd några gånger. Ungefär klockan tre var det dags för mitt sista pass. Det blev ungefär som det förra. Några fria varv, någon som släppte förbi mig efter närgången uppvaktning.

Största skillnaden var att bilen på andra plats nu hade en bättre förare, som sakta närmade sig mig för omkörning. Jag kunde dock hålla undan tills det var dags för nytt förarbyte. Mona började att känna sig mer tillfreds och nu kröp hennes tider neråt 1:40. Fortfarande inte riktigt konkurrenskraftigt, men betydligt snabbare än innan.

Patrik körde sista passet. Han tog i för kung och fosterland, och höll nästan på att sladda av på kuppen. Det klarade sig, och han körde i mål med oskadad bil. Det innebar att vi (förutom team med skador) hamnade på sista plats. Trist förstås, men totalt sett hade vi kungligt roligt ändå.

Det här måste jag göra om..

 


Serie: KAK Långlopp
Team: Gocart Stockholm
Nr: #7 LiquiMoly
Bil: Volvo C30 Gelleråsen racer
Förare A: Patrik
Förare B: Mona
Förare C: Christer
Längd: 3h
Antal varv: 105
Plats: 10 ("DFL")

 


Bilder


Varvtider

Diagrammet visar sekunder per varv under hela loppet.
Man ser tydligt de nio pass som kördes, inklusive varv
med förarbyte, gulflagg och tankning.

Antal varvLägsta tidGenomsnittHögsta tid
Pass 1, Christer 15 1:24,333 1:25,562* 1:26,555* * exkl gulflagg
Pass 2, Mona 9 1:48,919 1:52,383 1:58,264
Pass 3, Patrik 13 1:27,019 1:29,388 1:36,147
Pass 4, Christer 13 1:23,2611:24,4111:27,936
Pass 5, Mona 9 1:45,815 1:49,728* 1:55,371* * exkl tankning
Pass 6, Patrik 13 1:25,761 1:26,959 1:33,006
Pass 7, Christer 12 1:23,324 1:24,514 1:28,002
Pass 8, Mona 10 1:42,442 1:46,055 1:48,759
Pass 9, Patrik 11 1:26,580 1:27,907 1:32,919
Pass 1+4+7, Christer 40 1:23,261 1:24,838 1:28,002
Pass 2+5+8, Mona 28 1:42,442 1:49,236 1:58,264
Pass 3+6+9, Patrik 37 1:25,761 1:28,090 1:36,147
Totalt 105 1:23,261 1:32,278 1:58,264

Alla varvtider från den officiella tidtagningen.