Tillbaka
25 augusti 2022

Gärdesloppet

2022-06-05

 

Jag har alltid gillat att köra fort.

Fast i Regularity skall man inte köra fort, istället skall man köra exakt. Det är inte alldeles lätt.

Jag hade sett fram emot detta sedan jag köpte lillbilen ifjol, och anmälde mig direkt när platserna släpptes eftersom jag räknade med att motorn skulle hinna fixas innan dess. Det var uppenbarligen lite väl optimistiskt. Fastän jag har sett över det mesta tillsammans med en erfaren mekaniker gick den inte riktigt bra. Tomgång saknades helt.

På grund av det hoppade vi över kortegen genom Stockholm och åkte direkt till Gärdet på morgonen. Vi anmälde oss och fick ett par sedvanliga vita race-overaller i passande storlek, samt frukost. Vädret var bra, men inte strålande. Inte än. Senare på eftermiddagen blev det klarblått, och jag lyckades bränna mig lätt i pannan.

Sedan vidtog ett långt väntande. Alla ekipage startar i (ungefärlig) åldersordning, och eftersom vår 54 år gamla bil var en av de yngsta startade vi sent. Dessutom blev starten fördröjd eftersom bilarna i den första omgången körde fel (och försvann) då banmarkeringen saknades på något ställe.

Gärdesloppet är ett så kallat regularity-lopp. Man skall köra tre varv på en viss idealtid, i detta fall är varvet en engelsk mile (1609 meter) och idealtiden 190 sekunder, vilket ger en snittfart på ungefär 30 km/h. Lagom för de äldsta bilarna, men lätt att överskrida för de lite modernare bilarna. 100 ekipage deltar, och det är 8 bilar på banan samtidigt som startar med 20 sekunders mellanrum. Det ekipage som har minst differens mot idealtiden, summerat per varv, vinner.

De bästa ekipagen är mycket duktiga och räknar hundradelar. Det gjorde inte vi, vi räknade sekunder. Fast inte första varvet. När det väl var vår tur, missade min co-driver att starta tidtagningen ;) Istället fick jag köra på känsla. Det gick skapligt, vi körde 'bara' tio sekunder för snabbt. Andra varvet gick bättre, då funkade tidtagningen och vi körde ungefär en sekund för fort. Tredje varvet gick utmärkt med endast 18 hundradelar för snabbt. Total diff nästan 12 sekunder.

Alla ekipage får två försök. Medan vi väntade åt vi lunch, njöt av solen, njöt av själva eventet, strosade bort till Concours-platsen på andra sidan, pratade med nyfikna entusiaster, och inväntade sonen. Han fick dessutom i uppdrag att fotografera när vi körde den andra omgången senare på eftermiddagen.

Framåt fyratiden var det dags. Det gick ungefär som första omgången. Tidtagningen misslyckades första varvet, och jag fick köra på känsla. Nu hade jag dock lärt mig banan bättre och lyckades komma i mål 'bara' fyra sekunder för snabbt. Andra och tredje varvet gick lite bättre. Bägge varven körde vi lite över en sekund för långsamt. Total diff knappt 7 sekunder.

En tid som vi är mycket nöjda med, speciellt eftersom det var premiär för oss, både på Gärdesloppet och med regularity generellt. Fast det var förstås inget jämfört med de bästa. De slogs som sagt om enstaka hundradelar. Det innebär att vi slutligen hamnade på en total 37:e plats av 100 ekipage.

09:30-10:30
Parc Ferme
10:45-11:15
Första heatet
(#1-28, 1923-)
12:30-13:00
Snart dags att köra
14:00-14:30
Concours de Charme
15:45-16:00
Eftermiddagsheat
(#70-79, 1956-)
16:00-16:15
Eftermiddagsheat
(#80-87, 1960-)

Om Gärdesloppet

 

Från början var Gärdesloppet en hastighetstävling för bilar som kördes på 1920-talet. Det första loppet arrangerades 12 februari 1922. Arrangör var KAK, Kungliga Automobil Klubben. Banan var en 2,6 kilometer lång slinga på Gärdet i Stockholm. Officiellt namn var Kappkörning å Ladugårdsgärde, vilket i folkmun och press blev till ”Gärdesloppet”.

Loppet återuppstod 1994, återuppväckt av Staffan Kjellberg, och har sedan dess arrangerats som ett veteranbilsrally på Södra Djurgården. Först vid Biskopsudden, from 2017 vid Djurgårdsbrunn. Officiellt namn är Prins Bertil Memorial sedan 2000.

Efter det 25:e Gärdesloppet återgick arrangemanget 2017 till KAK — 95 år efter premiären av Sveriges första rundbanetävling för bilar.

2022 firade Gärdesloppet 100 år.

Gärdesloppet omfattar flera olika moment:

  1. Kortege genom Stockholm
    För alla fordon med två eller flera hjul, minst 50 år gamla (tillverkade senast 1972).
    Samling Drottningsholms Slott, via Brommaplan, Norr Mälarstrand, Strandvägen till Djurgårdsbrunnsängarna.
  2. Concours de Charme
    Ett urval av morgonens kortegebilar bjuds upp på scenen för bedömning och speakerpresentation. Det mest tidstypiska och charmiga ekipaget utses. Juryn bedömer både fordon, förare och passagerare så tidstypisk klädsel rekommenderas starkt!
  3. Prins Bertil Memorial
    Regularitytävling 3 varv på avlyst bana 1600 m mot idealtid.
    Tävlingsklasserna Pre-war, Post-war, Classic eller KAK Ladies Cup.
  4. Lådbilstävling
    Lådbilstävling på Djurgårdsbrunnsängarna med KAK standardbilar (för utlåning) eller egna byggen.
  5. Veteranbåtar
    Classic Poker Run. Stockholms fantastiska klassiska motorbåtar defilerar genom Djurgårdsbrunnskanalen.

Läs mer: gardesloppet.com