Tillbaka
22 augusti 2022

Roadbook Challenge med Annie Seel

2022-05-07

 

Jag har alltid gillat att köra fort.

Fast i en Roadbook Challenge skall man inte köra fort, istället skall man köra exakt. Det är inte alldeles lätt.

Vi anmälde oss till eventet via KAK, Sweden Challenge Drive med Annie Seel. Annie är en av Sveriges mest kända tävlingsförare inom Rally Raid, med stora framgångar i Dakar-rallyt, både på hoj och i bil. Hon ville låta oss vanliga dödliga känna på hur man kör efter en roadbook som i Dakar-rallyt, och hade arrangerat en runda i hjärtat av Roslagen, med Sundsta Säteri som utgångspunkt.

Tyvärr var väderprognosen dålig för lördagen, och mycket riktigt regnade det på morgonen. Vi valde ändå att köra med vår S2000, men cabben fick vara uppe medan vi körde dit. Det var tur, regnet ökade alltmer och snart var det fullt ösregn.

Det var en salig blandning av fordon där, allt från moderna superbilar (AMG GT-R) till historiska budgetbilar (Anglia Estate) och allt däremellan som Citroen 2CV "Dakar Edition", Saab 96 2-takt, VW-bubbla, gamla BMW (2002 Baur och 850), japanska sportbilar (MX5, RX7, RX8, MR2, 3000GT), europeiska cabbar (Golf, A3), Corvette, Porsche 944, Jaguar XJ, MB 500 SEC, mfl mfl.

På grund av regnet var registrering och förarmöte flyttad inomhus. Först fick vi en grundlig genomgång av hur en roadbook fungerar - kryddat med berättelser från Saharaöknen - och sedan var det dags för start. Alla ekipage startade med två minuters mellanrum, och med startnummer 13 startade vi 10:22 eftersom ett ekipage saknades.

Vi började med att köra öppet eftersom regnet nästan hade slutat. De första kilometrarna var stressiga eftersom Annie hade lagt in nya checkpoints väldigt ofta, antagligen för att göra oss skärpta. Plötsligt mötte vi en av medtävlarna (AMG GT-R) och kände att vi låg åtminstone inte sist :)

Efter ett tag mörknade himlen och vi hann knappt få upp taket innan det var ett nytt ösregn. Sedan fortsatte vi på småvägar mot den första tidskontrollen i Knutby. Vi kom dit för tidigt och stannade runt 20 minuter innan själva kontrollen för att försöka hamna rätt i vårt schema.

Fast Annie hade förklarat tålmodigt var det inte alls solklart hur man skulle fylla i tidkortet. Dessutom var det flera distanser som inte stämde helt. En gång stannade vi då vi hade missat en skylt enligt trippen. Men det visade sig att skylten ändå var framför oss. Det var tyvärr ett flertal sträckor som inte stämde helt, vilket förtog lite av känslan.

Längre västerut lättade regnet och vi cabbade ner. Fast bara tillfälligt, längre söderut återkom regnet och taket åkte upp igen. Den tredje och sista sektionen började vid macken i Gottröra. Tillsammans med de flesta av våra medtävlare stannade vi och pustade ut en stund.

Tyvärr lyckades vi också nollställa totaltrippen när vi läste av den. Där försvann också våra chanser till framgång i själva tävlingen. Vi försökte räkna ihop en totaldistans efteråt, baserat på olika trippmätare, men det var lönlöst.

Istället njöt vi av en trevlig runda i Roslagen medan vädret sakta blev allt bättre. Efteråt hade vi ett trevligt umgänge med de andra medtävlarna medan vi väntade på resultaten och prisutdelningen. Vi pratade mycket med ett par herrar som dels var involverade i bilwebauctions (där vi köpte vår S800) och dels i historiskt rally (siktade på Monte Carlo 2023).

Efteråt blev det en trevlig tur hemåt på småvägar, nercabbat..