Bakgrund
Honda hade satt sig i en svår situation genom att den första generationen NSX var så lyckad. Det är alltid svårt att överträffa sig själv, speciellt om man redan överträffat sig själv från början. Det betydde att det tog lång tid innan man bestämde sig hur den andra generationen NSX skulle se ut.
Honda HSC Concept (2003)
Det första seriösa försöket var konceptet Honda HSC (Honda Sports Concept), som visades upp 2003 i bla Detroit. Det bedömdes dock som alltför likt den existerande modellen, och lades i malpåse. För att förtjäna namnet NSX måste ju modellen återigen spränga de tekniska gränserna.
Acura ASCC Concept (2007)
Strax innan finanskrisen 2007 bestämde Honda att märket Acura skulle satsa på att tillhöra 'tier 1', dvs de allra främsta varumärkena. Det innebar att man planerade att konstruera en stor GT-bil med sikte på bla Aston Martin.
Det innebar en klassisk FR-lösning med motorn fram och drivningen bak, kombinerat med en förhållandevis (åtminstone för Honda) stor motor. Konceptet Acura AASC (Acura Advanced Sports Concept) visades 2007, men även om designen ansågs som överdriven fortsatte man att planera för denna modell.
Honda V10-prototyper (2007-2008)
Att planeringen fortsatte bevisar det faktum att man samma år kunde se prototyper från Honda iklädda förlängda skal från Honda S2000 cirkulera på bland annat Nürburgring.
Året efter kunde man se näst intill färdiga prototyper snurra på ringen igen. Enligt normala utvecklingsprojekt skulle det betyda att den färdiga modellen skulle visas ungefär ett år senare, dvs under 2009.
Det visades aldrig någon färdig modell. Istället sägs det att Honda bestämde sig för att avbryta satsningen efter finanskrisen 2007-2008 som skapade recession i Japan och stor osäkerhet om framtiden.
Honda HSV Racing Concept (2010)
Det slutliga ödet för den planerade modellen med V10-motor blev som tävlingsmodell i det japanska Super GT-mästerskapet. Honda utnyttjade en lucka som tillät medverkan av bilmodeller som var 'planerade för serietillverkning'. Det blev dock aldrig någon serietillverkning av Honda HSV.
Däremot deltog Honda HSV några år i mästerskapet, och skördade vissa framgångar innan den slutgiltigt förbjöds att medverka.
Honda FC Concept (2009)
Som ett steg tillbaka mot den ursprungliga NSX visades det futuristiska konceptet Honda FC upp 2009. Det var alltför futuristiskt med bland annat bränsleceller som drivkälla för att vara realistiskt, men pekade på att Honda äntligen var på rätt väg.