Honda S2000

Chassi

Honda S2000 har ett lika vridstyvt chassi som en täckt bil har. Det är möjligt tack vare den innovativa X-ramen, som sträcker sig runt transmissionstunneln. Det har dessutom medfört att bilen har kunnat få minst lika bra krockegenskaper som större bilar. Dessutom är konstruktionen lätt och sänker tungdpunkten.

Viktfördelningen i S2000 är den optimala 50/50. Det har man bland annat lyckats uppnå genom att placera den mycket kompakta motorn helt bakom framhjulens centrumlinje, samtidigt som andra tyngre objekt som batteri och bensintank också placerats mellan hjulaxlarna.

För att få ner kraften i backen har bakaxlen utrustats med en extra snabb vridmomentskänslig differentialspärr. S2000 har en fintrimmad elektrisk servostyrning med en styrutväxling på 13,8:1 för att optimera styrresponsen.

För att kunna kontrollera luftströmmarna i hög fart har chassits undersida gjorts platt. Tillsammans med ankstjärten med bromsljus på bakluckan har det gett bilen en fin aerodynamik med minimala lyftkrafter.

källa: honda.co.jp

Uppdaterad 2005-10-25