Soichiro Honda (1948 - 1973)

Grundaren Soichiro Honda föddes 17 november 1906 i Komyo, ett litet samhälle i centrala Japan. Som pojke hjälpte han sin far som var cykelreparatör. Senare började han arbeta som lärling på en bilverkstad i Tokyo.

Soichiro på 20-talet

1925 började han konstruera tävlingsbilar och startade parallellt en framgångsrik karriär som tävlingsförare. Den avslutades vid en svår olycka 1936 - men innan dess hade han och hans bror satt japanskt hastighetsrekord med 120 km/h i genomsnitt, vilket stod sig i 20 år.

Soichiro på 30-talet

1937 grundade han firman 'Tokai Seiki Heavy Industry Co Ltd' som började tillverkade kolvringar. Till kunderna hörde bland annat Toyota men även den japanska armén. På nätterna studerade han metallurgi för att kunna förbättra sina produkter.

1946 grundade Soichiro Honda 'Honda Technical Research Institute', som trots sitt imponerande namn enbart var ett enkelt träskjul. Efter andra världskriget var den japanska mobiliteten nästan noll och behovet av enkla transportmedel var oerhört stort. Detta upptäckte Soichiro och konstruerade därefter den första motorcykeln - en hjälpmotor till en trampcykel, som dock kunderna snart flockades runt.

Soichiro på 50-talet

I oktober 1948 ombildades företaget till 'Honda Motor Company', som Soichiro styrde tills 1973 tillsammans med Takeo Fujisawa. På femtiotalet drev han vidareutvecklingen av produkterna hårt, och på kort tid blev företaget världsberömt för sin motorcykelteknologi.

1959 uppfyllde Soichiro en av sina drömmar: Ett Honda-team ställde för första gången upp i en internationell tävling - TT-loppet på Isle of Man - och fick direkt stora och växande framgångar. Hur viktiga dessa tävlingar tävlingar var för Honda, visar Soichiros uttalande: "När vi vann på Isle of Man, blev Honda ett världsföretag."

Soichiro på 60-talet

1963 började man tillverka bilar, om än små: Sportbilen S500 och den lätta lastbilen T360.

Soichiro på 80-talet

Soichiros filosofi att betrakta kriser som tillfällen och att se människor som grunden för nya innovationer gav industrin ett flertal nya uppfinningar och företaget en plats bland de stora.

1973 pensionerade sig Soichiro från ledningen även om han kvarstod som rådgivare. Istället startade han stiftelsen 'International Association of Traffic and Safety Sciences' (IATSS) 1974 och Honda-stiftelsen 1977 som fortfarande ägnar sig åt samverkan mellan teknologi och miljö. Dessutom engagerade han sig i interkulturella föreningar såsom Japansk-Belgiska föreningen samt blev rådgivare till det japanska handelsdepartementet (MITI) mm.

1991 avlider Soichiro Honda och efterlämnar frun Sachi, sonen Hirotoshi och två döttrar.

                An Extraordinary Man, only in english.