Efter att ha studerat flygteknologi, Bachelor of Arts för Aeronautical Engineering från Universitetet i Tokyo, började 1963 Hiroyuki Yoshino sin karriär hos Honda. Han hamnade i en grupp som på sextiotalet och sjuttiotalet utvecklade teknologier för att minimera avgasutsläpp. Arbetet ledde bland annat fram till möjliggörandet av CVCC-motorn (Compound Vortex Controlled Combustion), som blev en mycket stor framgång för Hondas utvecklingsavdelning. Inte bara för resultatet, med låga utsläpp, utan även för att teknologin i sig låg miltals före alla andra.
1969 blev han den första Honda R&D-ingenjör som placerades i USA med den specifika uppgiften att samarbeta med bilindustrin i USA om den nya Clean Air Act. 1977 blev Hiroyuki ansvarig för den amerikanska utvecklingsavdelningen. 1987 blev han chef över anläggningen i Suzuka, som är Hondas största bilfabrik. Ett år senare blev han istället chef över 'American Honda Motor Co Inc'.
1992 flyttade han tillbaka till Japan för att bli ansvarig för den japanska biltillverkningen, samtidigt som han blev ansvarig för all utveckling inom Honda. I juni 1998 tog han över ledningen av Honda efter Nobuhiko Kawamoto.
Under Yoshinos starka ledarskap har Hondas globala verksamhet expanderat från 10 miljoner kunder 1998 till mer än 15 miljoner 2002, och två nya autonoma regionala verksamheter har byggts upp i Sydamerika och Kina. Företaget har också ökat på sitt tekniska försprång med bland annat bränslecellsbilen FCX samt ASIMO, världens första humanoida robot på två ben.
63 år gammal träder Hiroyuki tillbaka och blir istället rådgivare i styrelsen. Hans efterträdare är Takeo Fukui.