31 augusti 2016

Tärningens Sidor

Motorbåtar

Waterski & Wakeboard

För min del har det alltid varit ren nöjesåkning när det gäller vattenskidor och bräda. Även om det varit busväder :-)

Min far har tidigare haft flera olika motorbåtar, han har till och med byggt en egen. Men det var när jag var liten, väldigt liten. Fast lite senare kommer jag ihåg en fin båt som hette Fulingen. Det var en grön Coronet 21 DC.

En vacker dag i början på 80-talet när vi var ute och åkte motorcykel, svängde farsan in hos en bilhandlare i ett annat ärende. Där stod en övergiven motorbåt till ett kanonpris, som inom några minuter var hans. Det var en helt öppen Finnsport 480 R.

Sedan dess har jag åkt vattenskidor varenda sommar. När jag bodde hemma, bodde jag praktiskt taget i båten på helgerna. Vi åkte om det så regnade småspik eller det var riktigt kallt. Jag har även provat att åka bana bakom en riktig vattenskidbåt flera gånger. Skillnaden är ju att det inte går att rubba en riktig dragbåt. Ohyggligt jobbigt men ohyggligt roligt!

På senare år har jag även köpt bräda, vilket också är extremt roligt. Jag har dock inte hunnit åka så mycket på den än, så det finns mycket kvar att lära. Fördelen med bräda är ju att man inte behöver åka lika fort för att ha lika, eller mer, skoj. Snart skall jag sätta min första volt!

Nu börjar det bli dags att introducera barnen för vattenskidåkning, men tyvärr har min far sålt sin båt, så nu är jag på jakt efter en prisvärd båt med tillräcklig motor. (Noterat 2002) STOPPA PRESSARNA! Vi har skaffat en lagom begagnad Sea Ray 180 ... FORTSÄTTNING FÖLJER!

Från första sjösättningen 7 maj 2005 till sista doppet den 25 september, har vi kajkat runt i Mälaren hela sommaren. Vi var på väg ut i skärgården, men algsoppan där stoppade oss samma dag vi skulle åka. Jag har däremot köpt en tub, och barnen älskar den. Den skall alltid med.

Numera åker alla i familjen vattenskidor :-) Yngsta sonen var på en vecka på vattenskidkollo i Dalarna och fick till det där sista som behövdes. Nu återstår det bara att börja åka på en skida och att börja åka bräda för dem. Det skall väl inte vara något problem, de åker ju snowboard som attan.

Efter att ha fått några motorstopp i onödan, höjde jag tomgången 100 varv och sedan dess har allting fungerat oklanderligt (änsålänge:-). Vi är jättenöjda med den. Det är en helt perfekt familjebåt för oss.

Visst kunde den dra lite mindre, men eftersom det är en tvåtaktare blir istället försäkringen lägre. Den toppar precis 40 knop (46mph, 74km/h) vilket är tillräckligt för oss. Än så länge.

Den är numera kallad Spjutet av svärfar.. (Noterat 2005)

Skärgårdsresor

2006 tog vi en liten tripp ut i skärgården med vår egen båt. Tyvärr var det lite blåsigt för vår lilla plastbalja så vi kom inte längre än till Möja. Fast vi tog en sväng norr om Södra Ljusterö innan vi vände tillbaka. Dessutom kunde vi konstatera att den är rätt liten att semestra i.

2008 åkte killarna på scoutläger till skärgården, och vi tog vår egen båt dit. Det var så överdådigt bra väder att vi stannade ute nästan hela veckan. Vi var till och med ute i ytterskärgården med vår lilla plastbalja.

Bilder
Bilder från min barndom på sjön, bilder från min ungdom på sjön, bilder från min familj på sjön, bilder från skärgårdsresor: Fler bilder..

Länkar

- SSRS -

Väderrapporter i P1

05.55 Sjöväder

Översikt. Varningar. Prognos för svenska farvatten samt Nordsjön ett dygn framåt. Vattenståndsuppgifter. Aktuella vinduppgifter. (4 min)

07.55 Land- och sjöväder

Landväder: Översikt. Varningar. Prognoser. Aktuella temperaturuppgifter.

Sjöväder: Översikt. Varningar. Prognos för svenska farvatten ett dygn framåt. (4 min)

13.00 Land- och sjöväder

Sjöväder: Översikt. Varningar. Prognos för svenska farvatten innevarande och nästa dag. (5 min)

15.55 Sjöväder

Översikt. Varningar. Prognos för svenska farvatten samt Nordsjön innevarande och nästa dag. För i övermorgon översiktlig prognos. Aktuella vinduppgifter. (5 min)

21.50 Land- och sjöväder

Landväder: Översikt. Varningar. Prognoser. Översiktlig 7 dygnsprognos. Dagens högsta temperaturer.

Sjöväder: Översikt. Prognos för svenska farvatten samt Nordsjön ett dygn framåt. Översiktlig prognos för i övermorgon. Aktuella vinduppgifter. (10 min)