1 februari 2016

Tärningens Resor

2006 Skärgården / Möja

1 augusti 2006 : Svalnäs - Korsö

Efter att ha skaffat egen båt var vi väldigt sugna på att ta en sväng ut i skärgården. Eftersom vi har båten liggande på trailer bestämde vi oss för att lägga i båten lite längre österut. Jag hade kollat var det fanns öppna ramper öster om stan och hittade en i Svalnäs i Täby. Perfekt!

Dock hade den inte lika bra kajer vid sidan så frugan tyckte inte alls om att sjösätta där. Men allt gick bra, och efter en stund var vi ute på Stora Värtan och började tuffa österut mot Vaxholm. Det var i samma vatten som jag tog min skepparexamen så jag kände mig hemma.

Snart svängde vi runt Karlsudd, passerade Vaxholm och rundade sedan Skägga söder om Vårholma med sikte mot Grinda för en bit mat. Efter att ha gjort en helt perfekt tilläggning i Grinda sade hamnkillen att det var snyggt gjort, men du får inte ligga med sidan mot kajen. Nåja, enkelt ordnat.

Efter att ha ätit och druckit gott lämnade vi nöjda Grinda och fortsatte österut. Vi tog leden norr om Grinda mot Lådna. Jag hade hittat en lämplig övernattningsvik på kartan i Södra Stavsudda, men när vi körde in där såg vi att vi inte var ensamma. Det var helt proppfullt med båtar, och fanns knappt plats att ankra någonstans alls.

Så ville vi inte ha det, utan vi vände och körde vidare. Vi fortsatte söderut till Korsö där vi hittade en fin liten vik där vi helt ensamma. än så länge hade vädret varit alldeles utmärkt, men nu började molnen torna upp sig, och utåt kvällen var det alldeles svart på himlen.

Vi hann dock hoppa i land, göra mat, äta och så vidare innan det kom en rejäl skur. Regnet gick dock fort över, men det var fortsatt molnigt och började blåsa alltmer. Vi sov tämligen gott, även om vi snabbt konstaterade att båten skulle kunna vara något större. Jag behövde tex sticka ut fötterna i ett stuvutrymme för att få plats.

2 augusti 2006 : Korsö - Lagnö

Morgonen efter var vädret lite sämre och vi var lätt tveksamma om vi kanske skulle återvända direkt. Vi enades dock om att ta en sväng runtom Möja, och sedan avgöra återfärden. Så efter ett morgondopp satte vi fart österut över fjärden mot Södermöja.

Där vände vi norrut och åkte norrut upp längs Möja. Utanför Ramsmora gick vågorna höga och vi bestämde oss för att dra oss västerut norr om Möja. Så länge vågorna kom i samma riktning gick det finfint, och när vi nådde leden utanför Träskö Storö, var sjön tämligen lugn igen.

Det innebar att vi bestämde oss för fortsätta norrut i leden mot Lagnö och Blidö. Det är en mycket vacker led med mycket kobbar och skär. Fast här och där rullade det in lite större vågor och när vi passerade Lagnö tyckte frugan att det räckte. Så vi svängde västerut och efter en liten stund hittade vi en lagom skyddad plats nära Själbottna.

Efter att först ätit lunch på båten bestämde vi oss för att stanna kvar ett tag. Vi hade ju semester och ibland måste man relaxa också. Så det blev lite bad, strandbesök och läsning. Vi låg väl skyddade bakom en stor ö, och vi valde utåt eftermiddagen att stanna kvar och övernatta på samma ställe.

3 augusti 2006 : Lagnö - Svalnäs

Den tredje dagen var det tyvärr ännu sämre väder, så vi bestämde oss för att avbryta utflykten och kajka tillbaka till Täby. Efter morgondoppet styrde vi vidare västerut och nådde snart den stora ålandsleden, där vi styrde söderut. Här såg vi den första ön som var skövlad av [alikor?].

Efter ett tag såg det ut som vädret lättade och vi ankrade upp bakom en mindre ö för att äta lunch. Vi stannade kvar en liten stund, men vädret försämrades och prognosen såg inte heller bra ut och till slut fortsatte vi hemåt.

Tvärs över Trälhavet gick det höga vågor som slog över hela båten. Eftersom vi hade kapellet på var det ingen större fara, men frugan var orolig, och det kändes bra när vi nådde infarten till Vaxholm. Vi passerade Vaxholm och körde sedan tillbaka till Svalnäs genom att runda Lidingö och Tranholmen utan några större problem.

Värst var nog att ta upp båten eftersom det blåste och det var dåligt med kajer. Det innebar att vi kom överens om att använda en bättre ramp nästa gång. Tyvärr är det trist att vädret blev dåligt, men tutti var det ändå en trevlig utflykt där vi hann se och uppleva mycket.