Tillbaka
13 maj 2025

11 maj 2025

Jag brukar anordna konbana, även kallat slalomkörning eller autocrossing, uppe på Lunda flygfält (utanför Gimo) en eller två gånger varje år. Förra hösten deltog Maria Lantz för första gången, och blev mycket entusiastisk. Hon föreslog att jag skulle anordna en träff bara för tjejer.

Så blev det. Med binäget bistånd från Maria. Dessutom bidrog hon till att ragga deltagare. I slutändan var det elva tjejer där, och varav sju tjejer var Maria och hennes nätverk. Jag bidrog med två tjejer, och två tjejer anmälde sig genom forumet rejsa.nu.

Det var en härlig blandning av tjejer med ålder från 12 till 75 år. Några var erfarna rattvridare och några var rookies. Några hade nära, några åkte färja från Åland, några hade börjat köra redan sex på morgonen för att hinna fram till förarmötet klockan nio. Alla hade en sak gemensam, de ville köra bil.

Tjejerna hade också en härlig blandning av bilar. Fem Porsche (egentligen fyra eftersom en kördes av grillmästaren, Marias särbo Magnus), tre Corvette, en trimmad Subaru Impreza, en Acura RSX, och en Fiesta ST. Äldsta bilen var från 1989 och den nyaste från 2023.

Av tyskarna var det två 718 med mittmotor (en öppen och en täckt), en 911 med bakmotor, och en Taycan med elmotor. Av jänkarna var det även stor spridning med en C4 (1989), en C6 (2009), och en C8 (2022). Subarun var rejält trimmad, Acuran var lätt uppdaterad, och Forden var närmare standardskick.

För att hinna förbereda banan stack jag hemifrån vid sjusnåret. Det regnade tyvärr ordentligt genom Stockholm, vilket sänkte humöret. Fast när jag anlände strax innan åtta hade regnet upphört och det fanns en antydan till att molnen började spricka upp. Klart lovande.

En halvtimme senare (det tar lite extra tid utan någon medhjälpare) var konorna utplacerade på rätt ställe. Nu började solen titta fram mellan molnen och det började nästan kännas varmt. När jag började ställa fram utrustningen för tidtagningen anlände de första tjejerna.

Det var Maria och Magnus, tillsammans med hennes föräldrar. Hennes mamma skulle prova hennes Boxster på ett säkert sätt och hennes pappa hade lovat att sköta tidtagningen under dagen, något han gjorde med den äran. När jag väl fick igång utrustningen, det strulade i början. En anledning var förmodligen att solen sken rakt in i sensorerna.

Framåt nio rullade det in allt fler bilar, och lätt försenade höll jag förarmöte kvart över nio. Det var många bra frågor, och förhoppningsvis någotsånär vettiga svar. Precis när vi var klara rullade det in två Corvetter, så det var bara att köra en mini-genomgång igen.

Förarmötet avslutade sedan med att vi körde genom konbanan, i mycket långsam takt, för att alla skulle kunna lära sig banan. Jag brukar göra det, och det brukar fungera bra. Fast det var förstås några som körde fel i början ändå. Det spelar egentligen ingen större roll.

För syftet var inte att tävla mot varandra. Syftet var dels att lära känna sin bil bättre och dels att förbättra sig själv som förare. Därför erbjöd vi tidtagning, för att kunna se om man förbättrades under dagen. Om man ville. En av tjejerna avstod - för att undvika all form av tävlingshets.

För de andra kan jag konstatera att alla tjejer förbättrade sig under dagen, även om det var rätt marginellt för erfarna rattvridare som Emma, Maria P och Catrine - för att peka ut några få.

Även Pernilla och Maria L är skapligt erfarna numera, men de gjorde ändå tydliga förbättringar under dagen. För Maria för att hon precis hade bytt bil och behövde lära sig hur den nya funkar, och för Pernilla sannolikt för att hon körde med två olika bilar under dagen.

Tjejerna från Corvetteklubben gjorde också framsteg. De hade rätt olika erfarenhet och väldigt olika bilar. Den äldsta C4:an är närmast att betrakta som en klassiker och tyvärr gick inte motorn helt rent, men Ingrid körde stabilt runt och satte sin bästa tid i sista åket.

Vi tog inga tider för Annelie i C6:an, men det såg mjukt och effektivt ut. Bland Corvetterna var Christel snabbast i sin moderna C8 med mittmotor, men hon plågades av inte nå fram ordentligt till ratten, fast hon satt på en kudde. Jag följde med henne runt, och tror att det viktigaste faktiskt är en högre kudde.

Allra snabbast av tjejerna (även om det inte var någon tävling) var Maggan i sitt vidunder till elbil. Den var överlägset tyngre än någon av de andra bilar, men hon kastade runt den som ett asplöv. Visst har en sådan bil allehanda system för att hjälpa föraren, men det var tydligt att hon hade talang för slalomkörning. Ett nöje att skåda.

Jag följde med henne en gång, och mitt viktigaste råd var nog att hålla tillbaka ivern och fokusera på att hitta ett flyt, en rytm, en skön linje att hålla, och sedan försiktigt öka. Något som jag iofs sade till alla som jag åkte med, och några till. Jag såg dock att attacken minskade något, och sedan sjönk snart tiderna en aning.

Grillmästaren Magnus bjöd på välgrillade hamburgare och korv, med tilltugg, samt dricka. Det behövdes. Många av tjejerna noterade hur det började kännas i armarna efter en dag med intensiv rattvridning. Minst lika viktigt var drickat. Solen gassade från en relativt blå himmel, och då är det viktigt att dricka ordentligt.

Innan lunchen beslöt vi oss för att ta en gruppbild. Fast först ville tjejerna från Corvetteklubben ta en egen bild, eftersom det skulle bli en artikel i deras klubbtidning om dagen. Därefter ställde vi upp alla bilarna på banan, med alla tjejerna framför, och tog några bra bilder på dem.

Efter lunchen började några av deltagarna troppa av. Några hade långt att köra hem, några skulle med Ålandsfärjan, och några var förmodligen helt enkelt mätta. Fast innan ålänningarna åkte iväg, tog jag med deras 12-åriga bilintresserade guddotter på en snabb åktur i vår GT4RS. Hon smajlade stort :)

Även grillmästaren fick köra några varv med sin GT4 eftersom det inte var så många tjejer kvar. Så småningom började dock alla känna att vi började bli klara, att vi kunde banan. Då gjorde gick jag och hämtade två konor, för att "helt" transformera upplevelsen.

Tanken var att köra samma konbana på väg ut, men på väg tillbaka var det rakt fram i full fart längs ungefär två tredjedelar av banlängden. Där skall man tvärnita runt en ny kon, och sedan svänga in i konbanan för att hålla ner farten under de sista svängarna till målet. Den andra konan användes som pek-kon in i den gamla konbanan.

Det låter enkelt, och om man fegar lite är det också relativt enkelt, men om man verkligen håller fullt är tämligen svårt att hinna tajma inbromsningen så att man klarar av att svänga in i den gamla konbanan med bibehållen balans. Hastigheten man uppnår är väldigt beroende på bilens motorstyrka, men utmaningen är densamma: att tajma tvärniten korrekt och sedan svänga in medan bilen är nära gränsen.

Vi körde bara några gånger. Några fegade en aning och klarade sig fint igenom, någon missade bromspunkten helt och missade hela insvängningen, men jag tror att alla lärde sig något om hur bilen reagerar på gränsen. Även jag körde ett par varv med vår GT4RS. Första varvet gick det överdrivet brett, men andra gången fick jag till en vältajmad broms och sväng.

Framåt halv fyra var det bara fyra tjejer kvar, Catrine, Helena, Maria L och Pernilla. Alla började känna sig nöjda, och vi beslöt oss för att packa ihop. Nu fick jag hjälp med att plocka in alla konor så det gick dessutom ganska fort. Tack för det!

Innan vi åkte kunde vi konstatera att det varit en utomordentligt trevlig dag, med idel breda leenden, och att de flesta tjejer sagt att de vill göra samma sak igen. Med andra ord är planen att anordna en ny tjejdag nästa år.

Ett stort tack till alla glada tjejer som förgyllde dagen..


Dagens konbana: V-Sprint

Samma V-sprint som vanligt; Start och mål i östra ändan. Mycket tajt start som efter 4-5 svängar direkt övergår i den gamla A-sprinten. Därefter öppnar den upp, men har en relativt tvär sväng strax innan vändningen i västra ändan. Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål.

På eftermiddagen kördes en variant; samma konbana ut till vändningen. Sedan full fart rakt tillbaka ungefär två tredjdelar av banlängden. Därefter en rundningskon som passeras under hårt bromsning i hög fart. Sedan direkt in i de sista tvära svängarna in till mål.

 

Listan

Tjej Kärra Pulver Fett
Emma Acura RSX, blå Rak 4, NA, 2.0liter, 212hk 1180kg, 5.6kg/hk
Ingrid Chevrolet Corvette C4, röd V8, NA, 5.7liter, 243hk 1560kg, 6.4kg/hk
Annelie Chevrolet Corvette C6, svart V8, NA, 6.2liter, 436hk 1536kg, 3.5kg/hk
Christel Chevrolet Corvette C8, röd V8, NA, 6.2liter, 481hk 1774kg, 3.7kg/hk
Maria P Ford Fiesta ST, röd Rak 3, Turbo, 1.5liter, 200hk 1304kg, 6.5kg/hk
Helena Porsche 718 Boxster, röd Boxer 4, Turbo, 2.5liter, 349hk 1503kg, 6.4kg/hk
Maria L Porsche 718 Boxster, röd Boxer 4, Turbo, 2.5liter, 349hk 1503kg, 6.4kg/hk
Magnus Porsche 718 GT4, grön Boxer 6, NA, 4.0liter, 400hk 1504kg, 3.8kg/hk
Pernilla Porsche 718 GT4RS, röd Boxer 6, NA, 4.0liter, 500hk 1588kg, 3.2kg/hk
Pernilla Porsche 911 Carrera, röd Boxer 6, NA, 3.6liter, 345hk 1490kg, 4.3kg/hk
Margareta Porsche Taycan GTS, grön Elmotor, 598hk 2458kg, 4.1kg/hk
Catrine Subaru Impreza STi, brun Rak 4, Turbo, 2.0liter, 265hk 1530kg, 5.8kg/hk

Klicka på resp bild för 900x600. Klicka igen för att stänga.

Korrigeringar eller andra åsikter?

Det finns fler bilder på de flesta ekipage.

Tiderna


>> Mera bilsport