Honda S2000

Introduktion

Honda S2000 är världens bästa öppna sportbil, i mina ögon. Visst finns det betydligt snabbare sportbilar, men de är även betydligt dyrare, för dyra för att verkligen våga användas. Detta är en hyllning till Honda S2000.

Honda's första bil var en sportbil, Honda S500, som kom 1963. Honda S2000 är den naturliga efterträdaren till denna pionjär.
Läs mer >>

1995 visade Honda upp konceptbilen Honda SSM, som mottogs entusiastiskt. Honda S2000 är utvecklad från idéerna bakom detta koncept.
Läs mer >>

Honda S2000 har en eldsprutande tvåliters VTEC motor som varvar upp till 9000 rpm under huven. Genom att använda teknologi från tävlingsbanorna, utvecklar den fyrcylindriga motorn mer kraft per liter än någon annan icke-överladdad produktionsbil i hela världen.
Läs mer >>

Under karossen på Honda S2000 finns en innovativ struktur som kallas X-ram, en lösning som ger motsvarande säkerhet och stabilitet som i en bil med täckt kaross.
Läs mer >>

Honda S2000 började att tillverkas i april 1999. Från toppnoteringen året efter på 14.400 bilar sålde Honda mer än 10.000 st S2000 de närmaste åren. Honda S2000 slutade att tillverkas i juni 2009 efter tio framgångsrika år.
Läs mer >>

Sedan introduktionen 1999 var Honda S2000 i stort sett oförändrad. Den största uppdateringen var att 2004 fick den amerikanska versionen en 2,2-liters motor med bättre vrid men lägre toppvarv. Den japanska marknaden fick samma motor två år senare.
Läs mer >>

Tvålitersmotorn har större borrning än slaglängd, vilket även motorn i den allra första prototypen S360 hade. Den utvecklar 240 hk utan överladdning, och skickar iväg bilen från 0 till 100 km/h på bara 6,2 sekunder och vidare till en toppfart på 240 km/h.
Läs mer >>

Uppdaterad 2010-12-29