Redan som ung utvecklingsingenjör på 50-talet fick Tadashi Kume uppdraget att konstruera tävlingsmaskiner. 1959 vann Honda ett konstruktionspris för en 16 hk stark motor som kunde varva 14'000 varv/min, vilken Tadashi konstruerat, och som senare låg till grund för segrar i både 125- och 250-klassen.
Tadashi blev dock mest känd för konstruktionen av en fyrcylindrig motor med dubbla kamaxlar avsedd för sportbilen S360 och minilastbilen T360, där varje cylinder fick bränsle genom en egen förgasare.
På sextiotalet konstruerade han ett riktigt framgångsrik F2-motor för Jack Brabham, som faktiskt vann elva av tolv kvarvarande tävlingar under 1966. Men endast ett år senare avgår Tadashi efter kontroverser med Soichiro Honda angående utvecklingen av F1-motorn inför 1967/68 års säsong.
Kiyoshi Kawashima, som då är chefsingenjör, övertalar dock honom att återvända.
1983 tar sedan Tadashi över ansvaret som chef över företaget efter Kiyoshi. Han är bland annat ansvarig för den lyckade satsningen på lyxmärket Acura i Nordamerika 1986. Tadashi leder Honda till 1990 innan han i sin tur lämnar över stafettpinnen till Nobuhiko Kawamoto.